Als de verhuurder van een kamer langere tijd op geen enkele wijze bereikbaar is voor de huurder, hoe kun je het contract dan beëindigen?

Een vriend van mij huurt nl. een kamer en wilde deze opzeggen ivm verhuizen, maar de verhuurder reageert niet op telefonische oproepen (en voicemail) en het adres is ook niet bekend. Nu heeft die vriend een maand langer huur moeten betalen (maand opzegtermijn). Hij heeft het adres inmiddels kunnen traceren middels een oud telefoonboek en kan dus opzeggen middels een aangetekende brief. Wat is de gebruikelijke procedure voor deze situaties? Kan hij zijn maand huur nog terugkrijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Een verhuurder heeft ook de plicht om bereikbaar voor je te zijn. Zo te lezen is dit een kamer verhuurder en jammer genoeg zijn er veel van dit soort verhuurders die wel het geld willen opstrijken, maar het niet zo nauw nemen met hun eigen plichten. Ik heb ook eens zo'n malafide kamerverhuurder gehad. Ik heb toen contact opgenomen met zo'n landelijke huurders commissie. Deze weten je precies te vertellen wat je rechten en plichten zijn en wat te doen. Vanuit deze instantie kun je hulp krijgen. En i.d.d. zoveel mogelijk bewijzen zien te krijgen, het liefst schriftelijke bewijzen. Ik zou die huur niet eens betaald hebben. In de meeste gevallen zou die verhuurder wel contact met jou opnemen, want opeens mist hij zijn huur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel, ik ga contact opnemen met de landelijke huurderscommissie.

Andere antwoorden (3)

Ik zou gewoon een aangetekende brief versturen naar hem en zorgen dat er geen geld meer naar de verhuurder gestort kan worden
je kunt niet zomaar de woning verlaten zonder zijn weten omdat als er iets kapot is de verhuuder de kosten op je vriend gaat verhalen ook al heeft hij niets gedaan
dus ik zou er gewoon in blijven wonen en een melding maken bij de politie en daaraan uitleggen hoe de situatie is
als de verhuurder geen geld meer krijgt trekt hij zelf wel aan de bel
ik zou de woning leegmaken op een bed na en er gewoon gaan slapen. Anders kunnen ze de woning kraken en dan ben je verder van huis.
Maar als je een melding maakt bij de politie heb je altijd getuige als het op een rechtzaak aankomt.
En maak een kopie van je aangetekende brief.
s6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een woning kan pas gekraakt worden na een leegstand van één jaar!
Verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal dat hij er alles aan heeft gedaan om zijn huur op te zeggen, inderdaad aangetekende brief, neem het inspreken van de voicemail op, stuur een sms (deze kan je bewaren).en ga naar de rechtswinkel. Het 1e consult is daar vaak gratis, en zij kunnen hem goed op weg helpen. De maand huur had hij naar mijn idee niet moeten betalen, maar dat zal moeilijk worden denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je de huur kan terug krijgen. Huur opzeggen moet altijd via een aangetekende brief, en het is jouw verantwoordelijkheid dat je die stuurt.
In principe staat het adres van de verhuurder ook altijd in je huurcontract. Zo niet, dan is het ook je eigen fout, doordat je in het begin niet hebt opgelet.