Mag een verhuurder de huur ivm scheefwonen hoger verhogen dan de huurtoeslaggrens?

Simpele vraag maar ik zoek al een jaar naar het antwoord. Er zijn mensen die eens in aanmerking kwamen voor een huis maar in de loop van de tijd meer zijn gaan verdienen, als ze bijv gaan scheiden en er blijft één partner met kinderen in het huis krijgt die partner dan geen huurtoeslag meer omdat het huis te duur is geworden.

Zonder scheefwonersverhoging zou de huur altijd onder de huurtoeslaggrens blijven omdat de huurtoeslaggrens ook elk jaar hoger wordt.

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat de vraag blijkbaar niet te beantwoorden is vraag ik dan maar waar ik dit kan vragen zodat ik wel een antwoord krijg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Als ik de graag goed begrijp (moeilijke vraag...) zou het antwoord 'ja' zijn voor een vrije sector huurwoning omdat daarvoor geen maximale huur geldt. (Huur bij het afsluiten van het huurcontract hoger dan de liberalisatiegrens van dat moment. De liberalisatiegrens per 1 januari 2013 is € 681,02. Dit is ook de grens voor de huurtoeslag.)

Het antwoord zou 'ja, maar gemaximeerd' zijn, bij de reguleerde huurwoningen (de overige dus). Op de bronsite is het volgende te lezen:

"Het kabinet wil zorgen dat er meer sociale huurwoningen beschikbaar komen voor lagere inkomensgroepen. Vanaf 1 juli 2013 gelden er hogere percentages voor maximale huurverhoging voor hogere inkomens en middeninkomens. Het kabinet wil hiermee de doorstroming van hogere inkomensgroepen stimuleren en het scheefhuren tegengaan.

Vanaf 1 juli 2013 zijn de percentages voor de maximale huurverhoging weer hoger dan de inflatie. Dit betekent een huurverhoging van:
inflatie + 1,5% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
inflatie + 2,0% voor middeninkomens. Dit zijn huishoudinkomens van € 33.614 tot € 43.000;
inflatie + 4,0% voor hogere inkomens. Dit zijn huishoudinkomens boven € 43.000.

De inflatie over 2012 was 2,5%. Hierdoor gelden uiteindelijk per 1 juli 2013 de volgende percentages voor de maximale huurverhoging:
4% voor huishoudinkomens tot € 33.614;
4,5% voor middeninkomens (0,5% extra);
6,5% voor hogere inkomens (2,5% extra).

De wetsvoorstellen die deze extra huurverhoging regelen, zijn door het parlement aangenomen.

De huurtoeslag blijft bestaan om woningen voor lagere inkomens betaalbaar te houden. De 1,5% huurverhoging boven inflatie wordt voor het grootste deel gecompenseerd door de huurtoeslag."

De 2,5% (inflatie + 4%) en 0,5%(inflatie+2%) extra huurverhoging geldt alleen voor bewoners van gereguleerde (niet-geliberaliseerde) huurwoningen. Bij geliberaliseerde huurwoningen (vrije sector) is er geen maximumpercentage waarmee de huur jaarlijks mag stijgen.

De huurprijs kan door de jaarlijkse huurverhoging nooit hoger zijn dan de maximale huurprijsgrens van de woning. Die maximale huurprijsgrens is afhankelijk van de kwaliteit van de woning. Het puntensysteem (ook wel woningwaarderingsstelsel genoemd) bepaalt de kwaliteit van een woning."
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat dus niet om vrije sector huurwoningen. Zijn die er wel onder de huurtoeslaggrens?
Computoon
10 jaar geleden
Die zijn er niet: "Een huurcontract is geliberaliseerd als de huur bij het afsluiten van het contract hoger lag dan de liberalisatiegrens van dat moment. De liberalisatiegrens per 1 januari 2013 is € 681,02. Dit is ook de grens voor de huurtoeslag."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-huurliberalisatie.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies dus dat stukje is niet van belang in je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Een verhuurder is enkel gebonden aan de maximale percentages voor het verhogen van de huur, zoals in het andere antwoord staat. Of de huur daardoor boven een limiet komt, in dit geval voor huurtoeslag, doet daar verder niet toe.

Wat ik mis in je verhaal, is de term 'verworven recht' in de huurtoeslag. (zie pdf)
Dit houdt in dat, als er reeds huurtoeslag is toegekend met een huurbedrag onder de huurgrens, en door de huurverhoging boven de grens uitkomt, het recht op huurtoeslag blijft bestaan. (mits aan de andere voorwaarden, zoals max inkomensgrens, wel wordt voldaan)

Het bedrag boven de huurgrens wordt in dat geval niet meegenomen in de huurtoeslag. Over de huur boven de huurgrens zal geen toeslag worden toegekend. Overigens bevestigd deze regeling ook meteen dat het dus in de praktijk voor kan komen dat een huur door huurverhoging boven de huurtoeslaggrens kan komen. Hopelijk ben je hier verder mee geholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huurtoeslag toekennen is niet van toepassing aangezien je niet EN huurtoeslag kunt krijgen EN in aanmerking komt voor de scheefwonerstoeslag. Als je huurtoeslag krijgt kun je nooit opeens boven de huurtoeslaggrens uitkomen want die grens gaat net zo hard mee omhoog als de maximale huurverhoging in percentages. Wat ik niet eerlijk vind is dat waar je eens in aanmerking kwam voor een huis onder de huurtoeslaggrens je dit recht niet zomaar mag afnemen. Nu woon je te goedkoop maar er gaan veel huwelijken stuk of partners overlijden of wat dan ook en in die situatie zou je alsnog weer huurtoeslag moeten kunnen ontvangen. Je huis is namelijk niet veranderd.