hoe hoog is een bijstandsuitkering als je op kamers woont ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K
fisbel
10 jaar geleden
Eerst maar eens vertellen hoe oud je bent.
fisbel
10 jaar geleden
Studeer je nog – studiefinanciering? Is er enig inkomen? Word je onderhouden door je ouder(s)

Antwoorden (2)

Die is even hoog als bij een normale huurwoning, weet ik uit eigen ervaring. Voor een kamer kan je overigens geen huurtoeslag krijgen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor antwoord !!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aan grasmaaier. wat voor een kamer heb je dan nodig om een bijstandsuitkering bij de gemeente te krijgen
grasmaaier
10 jaar geleden
Wat voor kamer het is maakt niet uit. Of het nou inclusief of exclusief gas, water en licht is is allemaal niet belangrijk.
Het enige is dat je zelf de maandelijkse huur betaalt.
Dat kan verschillen per gemeente. De basisuitkering voor een alleenstaande is op dit moment - exclusief vakantiegeld - 628, 68 euro. Afhankelijk van je situatie kan de gemeente daar een toeslag bovenop toekennen. Meestal is het dan zo dat een alleenstaande die zijn of haar woonlasten niet kan delen met iemand anders, inclusief die toeslag uitkomt op ongeveer 880 euro.

Voor die gemeentelijke toeslag mag de gemeente haar eigen regels hanteren. Als je op kamers woont, kan het zijn dat de gemeente van mening is dat je je woonlasten met iemand deelt. Ook mag de gemeente een lagere toeslag of geen toeslag toekennen als je door je woonsituatie lagere kosten hebt, als je net bent gestopt met een opleiding waarvoor je studiefinanciering ontving, of als je nog geen 23 bent (zie bron).

Sowieso zijn de regels voor jongeren onder de 27 behoorlijk aangescherpt, als je in deze groep valt moet je sowieso de eerste vier weken solliciteren en krijg je in die tijd nog geen Bijstand, en kun je alleen in aanmerking komen voor Bijstand wanneer je geen opleiding meer kunt volgen waarvoor je studiefinanciering zou ontvangen en je - maar dat geldt natuurlijk altijd echt geen werk kunt vinden.

Vraag dit dus na bij je eigen gemeente. Je hebt hierin niet zo heel veel aan ervaringen van anderen: de hoogte van de bijstand is overal hetzelfde, maar de gemeentelijke toeslag en vooral de bijbehorende regels kunnen dus per gemeente verschillen.