Koper ontbind koopakte huis omdat zij geen werkgeversverklaring heeft gekregen, zij wist dit langere tijd. Kunnen wij aanspraak maken op de 10% boete?

De financieringsdatum van ontbindende voorwaarden voor de koper van onze woning loopt morgen af. Nu hebben wij zojuist de melding gekregen dat zij de financiering niet rondkrijgt omdat zij geen werkgeversverklaring heeft gekregen. Zij zit al enkele weken ziek thuis ivm een conflict met haar baas, waardoor zij ook de verklaring niet krijgt. Nu hebben wij afgelopen week ook kosten gemaakt voor kopen van een nieuw huis (bouwtechnische keuring) gezien er tot op heden nog steeds geen negatief bericht hadden gehad van onze koper.

Had zij dit niet eerder moeten melden bij ons, ipv 1 dag van te voren? Er was al eerder duidelijk dat een werkgeversverklaring er niet kwam vanwege het conflict, misschien zelfs al bij de aankoop/tekenen van de koopakte van onze woning. Zij krijgt nu zelfs een gehele ontslagprocedure.

Haar hypotheker heeft aangegeven bij onze makelaar dat hij hier ook niks van af wist en het hem ook rauw op zijn dak viel. Heeft zij niet gehandeld naar valsheid van de feiten? Wat kunnen wij nu het beste doen om te weten wat onze rechten zijn en of wij aanspraak kunnen maken op de 10% boete?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, je kunt geen aanspraak maken op de 10% boete.
De ontbinding is binnen de termijn aangekondigd. Dat de koper het probleem al langer wist doet er niet toe; er staat in de koopcontract niet dat koper die meteen moet melden. Bovendien kan koper ook nog beweren dat hij alles heeft geprobeerd om alsnog financiering te krijgen en daarom tot het laatst heeft gewacht.