Mag ik mijn koopwoning verhuren aan een huisgenoot als ik er zelf nooit ben maar wel ingeschreven sta?

Ik heb een koopwoning maar ben bijna altijd bij mijn vriend, kan ik mijn woning aan een 'huisgenoot' verhuren (mag zich ook inschrijven) terwijl ik er ook nog ingeschreven sta zonder problemen te krijgen met de bank of belastingdienst? De bank zegt nee tegen officiële verhuur.

De extra kosten van belastingen kunnen we dan gewoon delen maar ik wil geen risico's lopen op extra naheffingen of directe verkoop.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, tenzij je je hypotheek hebt afgelost, ben je nog niet de eigenaar. De hypotheekverstrekker is tot dan de eigenaar. Kan jij om wat voor reden tijdens de verhuur je huur niet betalen en moet de hypotheekverstrekker jouw huis verkopen, dan heeft jouw huurder huurbescherming, wat de opbrengst verminderd omdat je huurder dan het huis niet uitgezet kan worden.
Als je hypotheekverstrekker dit ontdekt, zal hij om deze reden, per direct je hypotheek stopzetten en krijg je niet zomaar weer een hypotheek.
Antoni
8 jaar geleden
"Kan jij om wat voor reden tijdens de verhuur je huur niet betalen..." moet zijn "Kan jij om wat voor reden tijdens de verhuur je hypotheek(aflossing) niet betalen...", neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed aangenomen Antoni.
tinus1969
8 jaar geleden
@crea, formeel klopt het niet wat je zegt (De hypotheekverstrekker is niet de eigenaar, maar heeft recht van hypotheek, dus heeft het huis in onderpand). In de praktijk maakt dat niet uit en heb je gelijk; verhuren mag niet van de hypotheekverstrekker, en dat toch doen is contractbreuk met allerlei nare gevolgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beter niet doen op deze wijze, zoals hierboven ook al om diverse redenen is aangegeven. Evt. kun je een kamer verhuren, dan blijf je fiscaal (mits voldaan aan de voorwaarden, zie belastingdient) ook "neutraal".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet in grote lijnen hoe dit zit en heb daarom spontaan, zonder verder onderzoek deze reactie geplaatst. Bedankt voor de wijzigingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier zijn 2 sites waarin alle do's en done's in staan beschreven. Het is nog niet zo eenvoudig allemaal. http://www.verhurenhuis.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=92:een-koopwoning-verhuren&catid=9:verhuurders&Itemid=18
http:// www.mistermoney.nl/koopwoning-verhuren.asp
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank allen voor jullie reactie. Ik zat meer te denken aan een samenwonen constructie maar in praktijk ben ik er eigenlijk nooit.
Stel mijn vriend schrijft zich bij mij in en betaald aan mij een bedrag voor de hypotheek en g/w/l dan zou dit geen probleem zijn. Waarom dan wel als het iemand betreft waar ik geen relatie mee heb? Het is namelijk wel iemand die ik ken en er komt geen huurcontract of iets dergelijks dus ook geen huursubsidie.

Antwoorden (2)

Zolang er een hypotheek gevestigd is op het onderpand (het huis) moet je je als eigenaar (gebruiker) houden aan de in de hypotheekovereenkomst overeengekomen voorwaarden. Een van die voorwaarden is dat je het bezwaarde (het pand waarop de hypotheek gevestigd is) niet zonder toestemming van de bank (hypotheeknemer) permanent mag verhuren aan een derde. Die toestemming zal de bank niet makkelijk geven, slechts onder voorwaarden zoals een gedeeltelijke aflossing ineens van de uitstaande som.

De reden hiervoor is dat permanente huurders van onroerend goed automatisch wettelijke huurbescherming genieten waardoor de onderpandhouder niet meer onbevoorlijkt het bezit op dat onderpand kan uitoefenen in het geval dat de hypotheekgever (=schuldenaar) zijn verplichtingen aan de bank niet meer voldoet. M.a.w. de bank moet dan het onderpand verkopen met een zittende huurder waardoor het veel minder zal opbrengen want (ver-)koop breekt geen huur.

Wat wel mag is het huis tijdelijk verhuren aan derden voor recreatieve doeleinden, zoals een vakantiehuis. De verhuurovereenkomst moet dan na bijv. maximaal 3 weken eindigen waarna de huurders weer vertrekken. Hiervoor geldt de huurbeschermingsregel dus niet en voor dit soort overeenkomsten is geen toestemming van de bank nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afhangende van hoe goed je de bewoner kent kan je ook een bruikleen contract opstellen zonder vergoeding en de betaling (niet geheel legaal) gewoon contant doen.
Maar dat kan je echt alleen doen als het een goede vriend of familie oid betreft, ik zou het in andere gevallen niet doen.