Ligt puur aan je eigen situatie. Als je moet verhuizen, bijvoorbeeld voor werk, en je kan het je veroorloven dan zal ik het doen. De voors zijn de lage huizenprijzen en lage rentestand. De tegens is vooral het lastig krijgen van een lening en het lastig verkopen van je oude huis. Daarbij wil ik opmerken dat de vraag/aanbod naar huizen per regio sterk verschilt. Ik zou adviseren om met een specialist te gaan praten om tot een dergelijke beslissing te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, als ik een huis nodig had (heb net een nieuwbouwhuis betrokken). Mensen moeten toch wonen, en nu zijn de prijzen lager dan een jaar geleden, dus kun je beter nu kopen dan toen.

Of ik nu weer een nieuwbouwhuis zou kopen is een moeilijker vraag. Het kopen is niet het probleem, maar het verkopen van het oude huis. Hier komen de meeste problemen op de markt ook vandaan. Mensen willen best wel een nieuw huis, maar zien op tegen de verkoop van het oude huis. Hierdoor loopt de markt tamelijk vast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt aan je eigen financiële status en het huis dat je wil verkopen. Geregeld zie ik huizen die in mum van tijd verkocht worden. Het is dus niet overal zo dat een huis maanden leeg staat. Je kunt natuurlijk ook iemand garant laten staan voor de koop van een ander huis. En "zware economische tijden" is natuurlijk multi-interpretabel. Het is per persoon verschillend hoe je de huidige economie mee maakt. Al met al zou ik het persoonlijk wel aan durven om een ander huis te kopen. Kwestie van goede afspraken maken over wanneer je het geld betaald en wanneer je in het nieuwe huis trekt denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen de huizen die dertig à veertig per cent gedaald zijn in prijs gedurende het laatste jaar. Zoniet is de heropleving van de beurs , die nu stilaan aan het opstarten is, een buitenkansje voor je kaitaal te verdubbelen en zuurstof te geven aan bedrijven die het echt nodig hebben en het verdienen van een aandeelhouder op lange termijn te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Klaverkoning;

Het ligt eraan wat je bedoeling is met het huis; als je het ziet als een plaats om te wonen en een verstandige investering op langere termijn dan zou ik vooral kijken naar je eigen woonbehoeftes en financiële mogelijkheden. Een belangrijk facet daarin is het feit of je al in het bezit bent van een huis dat je eerst moet verkopen; houd er rekening mee dat je dan enige tijd dubbele woonlasten zult hebben.
Overigens gelden dit soort overwegingen net zo goed in een gunstige economie cq. huizenmarkt; ik heb in een bloeiende huizenmarkt ook tweeënenhalf jaar dubbele lasten voor mijn kiezen gehad.
Als je een huis wilt kopen als speculatieobject is het misschien verstandig om er snel bij te zijn; huizen worden nu goedkoper maar zodra het economisch tij keert zullen de prijzen namelijk weer snel gaan stijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wil je een huis om te wonen, dan is dit een redelijk goede tijd. Wil je niet alleen wonen maar er ook iets aan verdienen, vergeet dat maar, hoe langer je er woont hoe lager de huizenprijzen zullen worden. Door de toenemende vergrijzing en ontgroening neemt op termijn de vraag naar huizen snel af. Daarmee zal ook de prijs zakken.