Wat als je een huis huurt en je baan verliest?

Een uitkering krijg je toch pas na een x maanden gewerkt te hebben in 1 jaar? Stel dat je een huis huurt en na 3 maanden ontslagen wordt, wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (4)

Je zal op een gegeven moment de huur niet meer kunnen betalen. Dan ontstaat de situatie dat je huurachterstand krijgt. En dan kan de verhuurder de rechtbank verzoeken je uit je huis te laten zetten.

http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/wonen/huurwoning/huurachterstand/Pages/default.aspx

Als u een huurachterstand heeft, moet u zo snel mogelijk met uw verhuurder contact opnemen. Meestal moet u volgens uw huurcontract iedere maand voor de eerste dag van de maand uw huur betalen. Als u op die dag de huur niet heeft betaald, bent u automatisch te laat met betalen. De verhuurder hoeft u geen aanmaning of herinnering te sturen. Eventuele incassokosten komen meteen voor uw rekening. Dit staat soms ook al in uw huurovereenkomst.

Als u meteen contact opneemt met uw verhuurder, voorkomt u misschien dat er extra kosten bij komen. Hoe sneller u contact op neemt, hoe eerder de verhuurder mee wil werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de woningcorporatie kunnen bellen en vragen of je uitstel kan krijgen van betaling, en daarna snel op zoek gaan naar een nieuwe baan. Andere uitkeringen duurt geloof ik ook 5 tot 8 weken voordat je ze ontvangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je raakt je huis niet kwijt hoor.
als je niet in aanmerking komt voor ww, dan kan je bijstand aanvragen.
om toch je vaste lasten te kunnen betalen tot je aanvraag is beoordeeld, kan je een voorlopige voorziening aanvragen.
pas nadat je drie maanden geen huur hebt betaald loop je risico op uitzetting.
als het goed is heb je ruim binnen die tijd je zaakjes weer op orde.
12 jaar geleden
Meestal kom je in aanmerking voor WW als je 13 weken (dus 3 maanden) in loondienst hebt gewerkt. In de meeste gevallen zul je in deze situatie dus gewoon recht hebben op WW.

Voldoe je niet aan de wekeneis, en heb je verder geen enkel inkomen (en ook een eventuele partner niet) dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een WWB-uitkering (Bijstand).

Verder kan het de verhuurder doorgaans niet zoveel schelen of je werkloos bent of niet, als de huur maar betaald wordt. Dus als je voldoende spaargeld hebt om even mee vooruit te kunnen, of als je familie en vrienden hebt die bijspringen, gebeurt er met betrekking tot wonen ook weinig.

Als je je huur niet meer kunt betalen, en je echt een flinke achterstand hebt, kun je in het uiterste geval uit je huis gezet worden. Maar als je zelf laat zien ook heel hard naar een oplossing te zoeken, en op tijd aan de bel trekt, zal er hulp ingezet kunnen worden om dit juist te kunnen voorkomen. Uitzetting is echt een uiterste middel, en wordt dan ook pas in uiterste gevallen gebruikt. Hoewel daar wel verschil is tussen een sociale huurwoning en een woning die je particulier huurt, in het laatste geval hangt het wat meer af van de goodwill van je huurbaas.