Als ik een appartement overneem van de vorige huurder, hoe regel ik dan dat het gas water en licht wordt overgesloten op mijn naam?

Dit is wel belangrijk, zodat ik niet zonder kom te zitten!

Toegevoegd na 27 minuten:
Zijn er verschillende standen voor het Gas, water en licht en waar kan je deze vinden? Heeft iemand daarnaast tips voor scherp geprijsde gas/water/licht leveranciers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Heel eenvoudig: zodra je de sleutels hebt sluit jij een contract af bij een energieleverancier. Zorg ervoor dat je van de oude huurder de standen krijgt die hij of zij doorgegeven heeft bij verhuizing. Jij geeft deze standen op als beginstanden.

Vaak nemen woonstichtingen de eindstanden ook over, en geven deze aan je door bij het tekenen van je contract.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je zonder komt te zitten. Vaak is de enige manier om iemand af te sluiten om fysiek de kabel door te knippen. Dat doen energiemaatschappijen nooit uit zichzelf. De vorige bewoner kan hier wel om vragen, maar moet dan wel honderden euro's aan afsluitkosten betalen. Met andere woorden: als je contact hebt met de vorige huurder regelen jullie het onderling en anders vraag je aan de eigenaar of hij wil bemiddelen bij het goed overnemen van de meterstanden.

Toegevoegd na 23 minuten:
Naar aanleiding van je aanvulling:

De woning heeft gas/electra/watermeters. Daar staan de standen op.

Over de prijzen: energieprijzen (elektriciteit en gas) kan je online vergelijken, maar controleer wel dat je een onafhankelijke website hebt. Sommige websites zijn namelijk stiekem van energieleveranciers, waarbij er niet altijd even eerlijk een vergelijking plaats vindt. Water kun je alleen afsluiten bij de waterleverancier in jouw gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij sluit gewoon je eigen contract af bij een energie maatschappij. En de vorige huurder zegt zijn contract op of geeft een verhuizing door. Je neemt het niet over. En wanneer je de sleutel krijgt neem je de standen op en die geef je dan door.
Dan zit je nooit zonder gwl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Contact opnemen met de leveranciers en samen met de vertrekkende huurder de meterstandopname vastleggen allebei tekenen en getekende kopieen uitwisselen. Het nieuwe adres van de vertrekkende huurder noteren en doorgeven aan de leveranciers, de meterstanden en je eigen naam en banknummer.
Even opbellen hoe de info te communiceren.
Ook de verhuurder/makelaar kan misschien praktische tips geven.