Wanneer houden mondelinge afspraken op?

Toen mijn vader leefde had hij een aantal appartementen in de verhuur. Mijn vader is toen overleden, de appartementen gingen over op mijn moeder en ik doe de administratie. Nu is er één huurder die is het nooit ergens mee eens en zegt dat er een afspraak was tussen haar en mijn vader. Wij hebben alle dossiers nagekeken maar nergens een verwijzing naar dergelijke afspraken kunnen vinden. Welles nietes kan vanwege het overlijden van mijn vader niet meer. Hoe lang blijven mondelinge afspraken in stand en zijn dergelijke afspraken ook overerfelijk?

een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Je stelt helaas de verkeerde vraag. Je zult wel de welles-nietes discussie aan moeten gaan. Huurster claimt dat er een afspraak is, jij weet van niets. Zij moet dus bewijzen.
erotisi
een jaar geleden
Wat voor soort afspraak is het? Sommige afspraken zijn nl niet overerfbaar.

Antwoorden (2)

De Hoge Raad neemt als algemeen uitgangspunt dat erfgenamen als rechtsopvolgers onder algemene titel in beginsel gebonden zijn aan de overeenkomsten die door erflater zijn aangegaan en dat zij ook gehouden zijn aan die overeenkomsten. Dit geldt volgens de Hoge Raad ook voor overeenkomsten die erflater zelf tijdens zijn leven niet kon nakomen of leveren. Dit staat echter aan persoonlijke gebondenheid van de erfgenamen en hun verplichting tot nakoming, of indien niet kan worden nagekomen, hun verplichting tot schadevergoeding niet in de weg, aldus de Hoge Raad.
https://bolwegadvocaten.nl/erfrecht-advocaat-erfgenamen-overeenkomsten/
een jaar geleden
Rieneke1
een jaar geleden
Maar dan moet die overeenkomst wel bewezen worden toch? Hier staat niets op papier, en om nu de huurster op haar blauwe ogen te geloven?
Mondelinge afspraken houden op wanneer beide partijen de afspraak niet meer nakomen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een partij de afspraak niet nakomt, of als de afspraak niet meer relevant is.
9 maanden geleden