Wanneer is de juiste moment om in de huizenmarkt te stappen?

In deze tijden van kredietcrisis gaan de huizenprijzen omlaag, hoelang kan een starter nog wachten tot de "beste" prijs is ontstaan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De beste prijs is een relatief begrip. In de eerste plaats koop je een huis om te wonen en dus betaal je voor het woongenot. Als de financiële verplichtingen het waard zijn om in een woning te wonen dan kan het, crisis of geen crisis, een goed moment zijn om te kopen.
Houd er wel rekening mee dat een eigen woning meer kosten met zich mee brengt dan alleen de maandelijkse hypotheek verplichting, denk hierbij aan de initiële kosten als overdrachtsbelasting, notaris, makelaar, hypotheek, etc.
Deze kosten hebben namelijk ook invloed op je mogelijkheden om al dan niet met winst of verlies te verkopen.
Laat je hierover goed informeren door een specialist, liefst een onafhankelijk adviseur die werkt met een transparant uurtarief en minimaal hypothecair planner is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Ik zou nog even wachten met kopen tot je echt het idee hebt dat de bodem is bereikt. Dat kan bv zijn als de plannen in Amerika vruchten gaan afwerpen, de werkloosheid niet meer oploopt, er niet meer iedere dag over de crisis gesproken wordt, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beste prijs is altijd een gok. Je weet immers niet wanneer eea weer omhoog komt qua prijzen. Daarbij is het zo dat een lage hypotheekrente wellicht meer bespaart dan een lage aankooprijs (.5 procent punt lagere rente is bij de huidige rente van 4.5% gelijk aan 11% lagere koopprijs..).

Verder is het zo dat de huizenprijzen in nederland waarschijnlijk niet heel veel gaan dalen: We hebben in nl een heel andere financieringsstructuur dan in bv de VS of UK. Bij ons staan de rentes voor lange tijd vast, waardoor de woonlasten vrij stabiel blijven. Daarbij komt dat onze salarissen minder op bonussen & uurloon vast liggen. Dit betekend dat over het algemeen het aantal verplichte evrkopen in nl relatief laag zal zijn. Ik zou gewoon kijken naar je ideale huis. 10% onder de vraagprijs bieden en er lekker gaan wonen als ze willen verkopen. (Ik heb in December mijn droomhuis gekocht voor 85% onder vraagprijs)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De ''beste'' prijs is een prijs die je naar eer en geweten langjarig kunt betalen zonder dat je honger hoeft te leiden en zonder dat je je andere financiele verplichtingen niet meer kunt nakomen.
Waar in de markt de bodem zit kan niemand je vertellen al doen velen het je geloven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu! De huizen zijn gemiddeld niet veel goedkoper geworden (de vraagprijzen) maar staan nu (erg) lang te koop, waardoor het makkelijker wordt over de prijs te onderhandelen. Daarmee kun je veel meer besparen dan wachten op een daling. Bovendien is de rente nu langzaam aan het stijgen, wat een hoop gaat schelen in de kosten per maand. En anders gezegd: elke maand dat je huurt gooi je het geld 100% weg, terwijl je met kopen meteen gaat sparen en van hypotheekrente aftrek profiteert. Kijk wel goed rond voordat je wat koopt, want daarmee kun je beter inschatten of een woning ook waard is wat de eigenaar ervoor vraagt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk weet je dat nooit. Huizenprijzen zijn eigenlijk een kunstmatig iets. Als niemand besluit om ooit nog een huis te kopen, dan zal de prijs nog veel verder dalen.

Ik denk -hoewel dat dus absoluut geen antwoord is op je vraag- dat het beter is om je af te vragen: heb ik het huis nu nodig? Als het antwoord 'ja' is... dan moet je het nu doen.

Er zijn veel redenen om een huis te (ver)kopen, maar globaal gezien kan je zeggen: je doet of in huizen om geld te verdienen, of om je te huisvesten.

Als het tweede je motivatie is, dan doet de prijs er minder toe; tenzij je het niet kan betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of een van de bovenstaande mensen in de vastgoed zit, het lijkt erop dat ze antwoord geven naar goed geweten en niet naar kennis.

Als ik jou was zou ik wachten tot de huizen prijzen 10 tot 15% (misschien zelfs 20%) gezakt zijn. Want dit gaan ze zeker doen binnen nu en een half jaar.

Sommige vooraanstaande mensen in de vastgoed wereld menen zelfs dat de prijzen met 30% zullen zakken, maar dit betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de huizenmarkt stabiel blijft (vooral in het lage segment tot €250K) omdat de Euribor rente momenteel vrij laag is (1,5%). De variabele rente is daarom nu heel laag. (Bij de Rabobank is de variablerente nu 2,9% voor 1 jaar, actie t/m mrt. na mrt waarschijnljk 3,3 %) Daarom krijgen meer mensen de mogelijkheid om een woning te kopen. Hierdoor stijgt de vraag en blijven de woonprijzen stabiel.
Daarnaast is het nu "goedkoper" om een huis te kopen van €200K tegen 2,9% dan huren. Je betaalt dan ca. €490 brute per maand aan rente (met rente aftrek zal dat ca. €350 zijn e.e.a. afhankelijk van je "belastingschijf") dat is nog altijd goedkoper dan huren....

Advies: bieden vanaf ca. 15% onder de vraagprijs en kopen. E.e.a. alleen doen als je zeker bent van je inkomen voor de komende jaren en probeer geen tophypotheek af te sluiten (=genoeg geld overhouden om te leven).

ps. wat betreft de hogere segment zal ik nog even afwachten wat de markt doet...de prijzen kunnen daar nog wel verder dalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik volg de Amerikaanse prijzen al een hele tijd (hele vage emigratie plannen). Een argument wat erg sterk is en niet aangevochten wordt is dit.

Huizenprijzen kunnen langzaam naar boven gaan, zelfs 10 jaar achter elkaar en zelfs inflatie gecorrigeerd.

Huizenprijzen kunnen ook langzaam naar beneden dwarrelen (Japan over 20 jaar) of vallen (Californie in 1 jaar).

Wat niet gebeurt is het plotseling (zeg binnen een paar maanden) weer omhoog knallen als de trend dalend was. Wel op de aandelenbeurs, zeker op de optiebeurs, maar niet in de huizenmarkt. Je hoeft je dus nimmer zorgen te maken over het "missen van de bodem", die bodem is heel duidelijk als je elke week of zelfs 1 keer in de maand een wijkje volgt op funda of een andere site.

Dus je kunt rustig afwachten, kijken of de prijs stabiel is, of 10% zakt, of 30% of 5%. Geduld is een goede eigenschap. Er is zelfs een term voor mensen die voortijdig kopen uit angst de bodem te missen: "knifecatchers".

Een goede site voor informatie is patrick.net, vooral de pagina's achter de linker kolom. Geldt in mindere mate ook voor NL.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit ook een luchtbel in de huizenmarkt van Nederland. De werkelijke kosten van een huis (materiaal, arbeid, ontwerp, grond e.d.) liggen veel lager dan de marktprijs. Dit komt onder andere door de locatie, "schaarste" op de woningmarkt. Maar vooral door de hoogte van hypotheken die mensen op hun vastgoed kunnen krijgen en de hypotheek rente aftrek.
Er word altijd gezegd dat de conjunctuurgolf in Europa enige tijd achter loopt op die van de VS. Wat dus wil zeggen dat de crisis ook later komt met alle gevolgen van dien.
De zekerheid van een vast contract, de basis van een hypotheek is dan ineens een stuk onzekerder. Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat er ook in Nederland een reële kans bestaat dat de luchtbel klapt.
Mijn advies: lekker wachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
netherfred heeft al een goed antwoord gegeven voor wat betreft huizen vanaf ongeveer €200k+.
Ik wil hier nog op aanvullen dat starterswoningen over het algemeen niet zo fluctueren in prijs omdat juist daar nog steeds de vraag groter is dan het aanbod.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt van de locatie af. Over een jaar of wat worden de huizen in het westen van NL hééél goedkoop. Omdat ze niet lang daarna hetzij onbewoonbaar danwel onbereikbaar worden. Op dit moment zijn ze alleen maar onbetaalbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe kun je een huis het beste kopen als hij goedkoop is. Nu is het denk ik relatief goedkoop. Het lijkt me erg riskant om op de bodem te gokken want door de economische malaise zijn veel bouwprojecten stilgelegd maar toch wilen nog veel mensen verhuizen. Ze doen dat niet omdat ze bang zijn hun oude huis niet te kunnen verkopen. Dus je kunt er "donder" op zeggen dat de prijzen gigantisch gaan stijgen als de problemen in de huizenmarkt voorbij zijn. Ik denk dat dat nog even duurt maar voor hetzelfde geld is dat morgen al.
Ik zou dusn iet gokken en gewoon kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet je afvragen of je je huis wil zien als een investering of als een woning. Ik neem aan dat een starter een huis koopt om er in te wonen; het beste moment om in te stappen lijkt mij het moment waarop je een mooi huis ziet. Dalen de huizenprijzen verder, dan is je volgende, duurdere, huis nog goedkoper geworden en ben je spekkoper, stijgen de huizenprijzen weer dan is je eigen huis meer waard. Het maakt dus allemaal niet zoveel uit voor een starter. Voor investeerders ligt het iets anders, maar dat was je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Starterswoningen zat, op onderstaande link staan er al een hele tijd voor bijna niets te koop, vlak in de buurt van het centrum van Rotterdam. Wel een aantal voorwaarden, zoals het zelf moeten bewonen, terugkoopgarantie aan het woningbouwbedrijf tegen taxatiewaarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de beste prijs is persoonlijk. Ik zou nooit 2,5 ton aftikken voor een aftands rijtjeshuis maar het lijkt de normaalste zaak van de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er is niet echt een juist moment, het juiste moment hangt af van diverse situaties, het belangrijkste is de eigen financiele positie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de (lange) rente laag is.

Bij bijvoorbeeld een rente van 5% levert een half procent lagere rente 10% lagere maandlasten op.
Zie maar eens dat de huizenprijzen 10% dalen.

Stel als de prijzen wel met 10% dalen, maar de rente stijgt met een half procent, ben je per saldo weinig opgeschoten....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wanneer je een huis wil kopen en kan betalen lijkt me dat een mooi moment
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is heel moeilijk om jou vraag te beantwoorden, ik denk ook dat er geen juist (generiek) antwoord op te geven is. Het is helemaal afhankelijk van de situatie waaruit je komt. Deze situatie bepaald hoeveel 'tijd' je hebt om eventueel nog te wachten. Het ideale moment kun je altijd pas achteraf benoemen. Immers weet niemand wanneer HET laagste punt bereikt is. Wanneer je denkt dat het NU is dan kan je dit pas achteraf bepalen.

Ik zou dus graag meer achtergrond info willen hebben wil ik een 'passend' antwoord kunnen geven.

Grt