Mag men bij het terugstorten van een borgsom administratiekosten van de borgsom aftrekken?

Naar mijn mening is een borgsom een afgerond bedrag dat in zijn geheel wordt teruggegeven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor bedrijf betreft het?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verhuur woningen en bedrijfsruimtes Kathlyn

Het beste antwoord

Neen.

Voor het beheren van de waarborg en het terugboeken van de waarborg mogen geen kosten gerekend worden.

Diegene die de waarborg beheerd verzoekt zelf om deze som, daardoor zijn alle kosten die daarvoor gemaakt worden ook voor hem.

Indien de beheerder geen aanspraak kan maken op de waarborg dient deze ongeschonden en in zijn geheel terug gegeven te worden aan de waarborg gever, vergeet niet dat de waarborghouder ook al jarenlang van de rente van de som gebruik heeft kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mag, maar dat had wel heel duidelijk in je huurcontract moeten staan, dus ook een specifiek bedrag. Zo niet dan dient men het volledige bedrag teruggestort te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bedoeld een Borg of een onderpand. (Borgsom is voor gevangenen.)

Dit is een waarborg voor de uitlener, zodat jij zijn spullen netjes terug geeft. Jij hebt recht op 100% van dit geld.
De uitlener zal ook kosten hebben, en van te voren bespreekt hij deze met jou. Hij heeft vanaf dan 100% recht op zijn kosten. Dus ook administratie kosten.

In deze simpele opsomming van feiten kun je beide bedragen verrekenen met elkaar. Dat wat overblijft is het bedrag dat hij of jij verschuldigd bent. Ik zeg hij of jij, want de situatie kan ook zijn dat er meer kosten zijn, dan aan borg is afgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je vraag op twee manieren interpreteren:
1) Mag iemand administratiekosten rekenen als er afspraken zijn over een borg?
of
2) mag een borg verrekend worden met nog openstaande administratiekosten?

Om te beginnen: er zijn geen wettelijke regels over hoe er met borg omgegaan moet worden. Dat wil dus zeggen dat de wetgever niet bepaald heeft of er administratiekosten gerekend mogen worden, en hoe er met rente omgegaan moet worden. In principe is het dus vrij aan de partijen om zelf te bepalen hoe ze met borg omgaan. Maar dat betekent niet dat als twee partijen afspreken om een borg te hanteren (zonder verdere afspraken) dat die achteraf zomaar 'administratiekosten' kan rekenen. Dat moet dus vooraf afgesproken zijn. Is dat niet zo, dan moet men de afspraken over borg dus dien volgens het algemeen maatschappelijke aanvaarde begrip van borg. Daar zitten geen administratiekosten bij. Dat is het antwoord op (1).

Dan de andere interpretatie van de vraag. Stel je hebt nog een rekening openstaan (voor administratiekosten) bij een wederpartij. De wederpartij moet jou een borg terugbetalen. Dan heeft de wederpartij het wettelijke recht om te verrekenen (artikel 127 uit boek 6 van het burgerlijk wetboek). Het is dus niet zo dat de wederpartij jou altijd de exacte borg moet teruggeven als er iets te verrekenen valt.