Hoe kan een huis verkocht zijn aan de huurder terwijl het geen koopwoning is (was)?

Een vriendin van me beweert het huis dat ze tot vorig jaar huurde te hebben gekocht.
Ik bestelde de eigendomsinformatie bij het kadaster maar zag daarin dat het huis nog steeds eigendom is van Woonstichting Rochdale.
Ik belde Rochdale en daar vertelden ze me dat die woning geen koopwoning is. Meer informatie mochten ze me niet geven.
Maar nu snap ik het dus niet meer. Hoe kan het huis van die vriendin van me zijn terwijl Rochdale als eigenaar staat aangegeven in de eigendomsinformatie van het kadaster én Rochadale beweert dat dit geen koopwoning is (of was?).
Kan het zijn dat de naamswijziging nog niet is doorgekomen bij het kadaster? Hoe kan ik nu 100% zeker weten wie wel of niet de eigenaar is?
Als ik het goed inschat is het ongeveer een jaar geleden dat ik die vriendin hoorde zeggen dat ze het huis had gekocht.

4.3K
erotisi
een jaar geleden
erfpacht afgekocht misschien?
tinus1969
een jaar geleden
Klinkt alsof vriendin uit haar nek kletst.
Inekez1
een jaar geleden
Misschien eens vragen aan die vriendin hoe het zit? Mogelijk is de koop niet doorgegaan?
Wat is de reden dat jij dit wil weten? En waarom mag die 'vriendin' niet weten dat jij naar die informatie zoekt? Ik neem aan dat je vorige vraag over het opvragen van informatie bij het kadaster over dezelfde woning en persoon gaat. Heb je zelf al een vermoeden dat er iets niet klopt aan haar verhaal dat ze de woning gekocht zou hebben?
Inekez1
een jaar geleden
Op zich is het niet ongebruikelijk dat een huurder de eigen huurwoning koopt van de verhuurder. En daar wordt over het algemeen geen ruchtbaarheid aan gegeven. Maar kadastraal moet dat natuurlijk wel gewoon geregeld worden en dat duurt echt geen jaar voordat die gegevens zijn verwerkt.
Ritsuka
een jaar geleden
Waarom heb je zo'n interesse in haar leven dat je zelfs in het Kadaster gaat neuzen?
ronron1212
een jaar geleden
@erotisi erfpacht is iets anders
Goeievraagstell
een jaar geleden
dat lijkt me een goeievraag, KeesWim. Vandaar dat ik nog voorzichtig ben met conclusies trekken.
tinus1969
een jaar geleden
@KeesWim, nee, dat is niet denkbaar want de verhuurder/Rochdale heeft verklaard dat dit geen koopwoning is.
tinus1969
een jaar geleden
Stel jezelf de vraag welke reden of welk belang je vriendin heeft om hierover te liegen?

Antwoorden (3)

De informatie in het kadaster os correct - daar is het kadaster voor. Die informatie is bovendien bevestigd door de eigenaar Rochdale. Het huis is dus niet verkocht.
een jaar geleden
Als je vriendin dit "beweert" dan zou ze ook een koopovereenkomst moeten hebben.
een jaar geleden
Mijn moeder heeft weleens een koopaanbod gekregen van de woningbouw voor de sociale huurwoning waarin zij woonde, het is dus wel mogelijk.
Andere omliggende woningen die eerst verhuurt werden, zijn ook koopwoningen geworden nadat de laatste huurder verhuisd was.
Alleen zolang in het kadaster de eigenaar nog steeds de woningbouw is, is de woning dus niet verkocht.
een jaar geleden