Huursubsidie, welke bedragen tellen?

voor mijn ouders wil ik huursubsidie aanvragen, de maximale huur mag € 710,- zijn. In de huurspecificatie staat het volgende:
Rekenhuur €691,-
Kale huur: €655,-
Servicekosten €58,-
Weet iemand welke bedragen ik moet meenemen, want als ik de rekenhuur en de servicekosten meeneem hebben zij geen recht op toeslag maar als ik de kale huur en de servicekosten meeneem weer wel.

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rekenhuur is volgens mij het bedrag voor huursubsidie.
fisbel
7 jaar geleden
Waarschijnlijk komen uw ouders in aanmerking voor huurtoeslag. De subsidiabele servicekosten zullen minder bedragen dan € 48 (4x12 - zie antwoord Lies12) De subsidiabele servicekosten moeten in de aanvragen gespecificeerd worden per categorie.
Bekijk de specificatie toelichting van de woningbouwvereniging of bel de woningbouwvereniging even op wat er voor de huurtoeslag per categorie moet worden ingevuld. Let ook goed op de ingangsdatum, bijna altijd 1 januari.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rekenhuur lijkt me de rekenhuur obv het Woning Waarderingsstelsel, de verhuurder zet dit er explicite bij zodat je weet dat je niet meer betaald dan is toegestaan. Je moet kale huur + servicekosten hebben.

Antwoorden (2)

Kale huur moet je opgeven zonder service kosten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik las ook ergens dat de servicekosten erbij opgesteld moet worden. Ben bang dat ze straks een hoop geld moeten terug betalen.
De rekenhuur. Rekenhuur is een term die is uitgevonden voor het berekenen van huurtoeslag. Dit is de kale huur plus de *subsidiabele servicekosten*. Volgens de wet mogen namelijk niet alle servicekosten meetellen als huurbedrag waarover huurtoeslag wordt gegeven.
De servicekosten die wél meetellen zijn:
-Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
-Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
-Huismeesterkosten
-Kosten voor dienst- en recreatieruimten
Per rubriek mag maximaal 12 euro worden opgeteld bij de kale huur om tot de rekenhuur c.q. subsidiabele huur te komen, ook als je in werkelijkheid meer betaalt voor die specifieke rubriek servicekosten. Als je andere servicekosten betaalt dan de hierboven genoemde, dan tellen deze niet mee in de berekening voor de huurtoeslag.

Omdat de verhuurder ook weet hoe de regels voor huurtoeslag werken, specificeert de verhuurder je huur niet alleen als kale huur en servicekosten, maar ook als rekenhuur voor de huurtoeslag. Dit bedrag bestaat dus uit de kale huur plus maximaal 12 euro per rubriek subsidiabele servicekosten en dit is dus het bedrag dat telt voor de huurtoeslag. Niet de kale huur, want dit is slechts de huur zónder servicekosten.

Meer uitleg over welke servicekosten worden meegeteld voor de huurtoeslag vind je in de bron. Maar als de verhuurder al een rekenhuur vermeldt, hoef je dit zelf niet uit te rekenen. Je kunt het uiteraard wel nog eens narekenen als je bang bent dat de verhuurder de rekenhuur niet juist zou vermelden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een bron met uitleg over hoe de rekenhuur tot stand komt: https://www.woonbond.nl/beleid-belangen/huurtoeslag/rekenhuur
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super bedankt voor de duidelijke uitleg! Het is me helemaal duidelijk geworden! Dankjewel!