Is het fraude als vriend 1 maand na tekenen huurcontract officieel komt inwonen?

Op dit moment woon ik nog in een sociale huurwoning met mijn broertje, moeder is overleden waardoor ik het huurcontract heb overgenomen.
Samen hebben wij eigenlijk een te hoge verzamelinkomen en heb ik zelf een hoog genoeg inkomen om in aanmerking te komen voor vrije sector huur.
Mijn vriend en ik zouden graag samen willen wonen maar met de instelling dat, in het geval dat nodig is, de huur/hypotheek door 1 persoon betaald kan worden. De huidige woning is eigenlijk geen optie, te veel achterstallig onderhoud door de verhuurder en te hoog inkomen.
Ik heb dus gereageerd op een vrije sector woning maar zonder mijn vriend mee in te schrijven op woningnet. Broertje gaat bij zijn vriendin inwonen. De woning zal dus puur en alleen aan mij worden geboden.
Zodra de woning aan mij is aangeboden en ik getekend heb, wilt mij vriend zich bij mij inschrijven.
Aangezien het om een vrije sector woning gaat zal er financieel geen probleem zijn, ook samen zouden wij in aanmerking komen voor de woning.
In de voorwaarden word niks gezegd over een samenwoonverbod en wij vallen samen onder de maximale inkomensgrens van de woning.
Nu is mijn vraag, zal de verhuurder het als fraude zien als mijn vriend zich binnen of na een maand al inschrijft op het adres?
Of heeft de verhuurder niks te zeggen over hoe snel en wie ik bij mij laat inschrijven zolang het officieel aan de gemeente word doorgegeven?
Mijn vriend woont nu nog bij zijn ouders.

een jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Je moet de termen inschrijven op adres bij gemeente onderscheiden van het medehuurder worden:
Als echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder wordt u automatisch medehuurder wanneer u op hetzelfde adres woont. Bent u niet getrouwd of geregistreerd partner? Dan kan uw partner een verzoek doen bij de verhuurder om u medehuurder te maken.
Voor inschrijving in gemeente heeft je vriend mogelijk een toestemming verklaring van jou nodig. Je bent huurder van de woning en het is aan jou om te bepalen wie met jouw toestemming in jouw huis mag wonen. Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand onder jouw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang je samenwoont betreft jouw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Toegevoegd op 4 maart 2023 09:23: bron
een jaar geleden
Het is mogelijk dat dit als fraude wordt gezien, omdat het huurcontract aangeeft dat de huurder direct na het tekenen van het contract in het pand moet wonen. Als de huurder dit niet doet, kan de verhuurder de huurder aansprakelijk stellen voor de schade die hij heeft geleden. Het is daarom belangrijk om de voorwaarden van het huurcontract goed te lezen voordat je het tekent.
9 maanden geleden