Ik ben gedagvaard moet ik hierbij aanwezig zijn?

Ik ben in 2007 gescheiden. Laat ik dat duidelijk maken. Mijn ex betaald geregeld zijn huur niet en nu word ik ook gedagvaard. Het gaat over 2010 en 2011 ben ik verplicht om voor hem te betalen. Wat zij mijn rechten en plichten? Ik kan aantonen dat ik gescheiden ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dan wel gescheiden maar woon je daar nog?
Dat is wel relevant om te weten.
Indien verhuist ben je dan ook uitgeschreven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al 6 keer bij de woningbouw door gegeven dat ik uitgeschreven ben op dat adres ik woon tevens daar al vanaf 2007 niet meer.

Het beste antwoord

Ja! Je moet altijd reageren op een dagvaarding. Als je dit niet doet dan word je in beginsel altijd veroordeeld tot wat de eisende partij aan je vraagt (tenzij het heel erg onredelijk is). Dit heet een veroordeling bij verstek.

Bij een dagvaarding word je opgeroepen voor een rolzitting. Op een rolzitting komen een heleboel zaken aan de orde. Hierbij is de tegenpartij niet aanwezig. Het is dus alleen om te kijken of de gedaagde verweer wil voeren. Als je wilt mag je dit mondeling doen, maar dit kan ook schriftelijk. Als een reactie van een gedaagde ook ingewikkeld en lang is, dan zal de rechter zelfs om een schriftelijke reactie vragen. Het heeft dus gewoon de voorkeur om dit schriftelijk te doen.

Als je reageert moet je je reactie in tweevoud naar de griffier van de rechtbank sturen. Deze stukken moeten voor de rolzitting in het bezit van de rechtbank zijn. Persoonlijk heeft het mijn voorkeur om deze zelf af te geven bij de rechtbank, tenzij deze natuurlijk aan de andere kant van het land is. Je kan ook tijdens de rolzitting de stukken afgeven.

Dan inhoudelijk: je geeft niet zo heel veel details dus het is gissen. Als je in 2007 gescheiden bent, dan ben je niet meer verantwoordelijk voor schulden die in 2010 en 2011 door je ex-man gemaakt zijn. Wat ik mij wel voor kan stellen is dat dit het huis is waar jullie samen in gewoond hebben. Als het huurcontract op jullie beider naam stond, en jij hebt na de scheiding aan de eigenaar niet laten weten dat jullie uit elkaar zijn, dan kan het zijn dat jij nog steeds verantwoordelijk bent voor de huurbetaling. Zelfs als jij er niet woont!

Uit de wet volgt dat verplichtingen die meerdere personen aangegaan zijn, dat deze volledig bij eenieder opgeëist mogen worden. Dus als jou man niet betaalt, dan komen ze naar jou toe. In zo'n geval zal een rechter het dus met de eisende partij eens zijn.

Dat betekent overigens niet dat jij dit geld 'kwijt' bent. Jij krijgt weer een vordering op jouw ex-man. Maar daar hoeft de eigenaar geen rekening mee te houden.

Natuurlijk raad ik je aan om voor de zitting informatie bij een advocaat of bij de sociale raadsleden in te winnen.

Tot slot: als je een reactie naar de rechtbank stuurt, denk er aan dat je elk punt in de dagvaarding waar jij het oneens mee bent weerspreekt. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat als je dat niet doet, dat het 'waar' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je eel

Andere antwoorden (1)

Als jij niet uitgeschreven bent bij de woningbouw word jij ook aansprakelijk gesteld! Maar of je mee moet betalen beslist de rechter en of je je moet komen staat in de dagvaarding. Neem in iederegeval contact op met de deurwaarder en leg het uit. Zij kunnen je het vast vertellen.