Kan je de borg aftrekken van de maandhuur bij onderhuur?

De situatie is als volgt:

Er is sprake van onderhuur zonder contract. Bij het aangaan van de onderhuur heeft de onderhuurder een borg betaald (gelijk aan een halve maand huur).

De borg diende niet als garantie voor een schadevrije woning aan het eind van de huurperiode, maar als extra zekerheid dat de oorspronkelijke huurder genoeg tijd zou hebben om de woning eventueel opnieuw te onderverhuren, mocht de onderhuurder van de een op de andere dag besluiten om op te zeggen.

Nu heeft de onderhuurder 1,5 maand vooraf laten weten dat hij de woning zal gaan verlaten. De borg wilde hij in mindering brengen op de laatste huurmaand, omdat aan de regel is voldaan dat hij op tijd heeft laten weten de woning te zullen gaan verlaten.

De officiële huurder gaat hier niet mee akkoord. Hij wil liever de hele maand betaald hebben, en wil de borg aan het einde van de huurperiode terug betalen.

Wat is nu aan te raden aan de onderhuurder, aangezien er niks op papier staat?

A) De helft van de huur betalen (dus de borg in mindering brengen op de maandhuur)?

B) De volledig maandhuur betalen en eisen dat de borg terug is betaald alvorens de onderhuurder de sleutel terug geeft aan de officiële huurder?

C) ...

Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Aangezien er niks op papier staat moeten we de "wettelijke regels" buiten beschouwing houden.
Beide opties worden in de praktijk gehandhaafd.
Het is rechtvaardig naar de behoeftige te schikken (Wie kan het missen, kan de huurder betalen enz.)
Dus niet principiële gedachtes doorzette en dwars liggen alleen omdat het kan.
Als de beide personen in kwestie niet om de tafel willen, stel ik de gebruikelijke optie B voor.

De Verhevenen weet het beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel je het niet expliciet zegt, vind je dat 1 1/2 maand voldoende tijd is om een nieuwe onderhuurder te vinden, zo komt altans je verhaal over.
Als dat zo is, heeft jouw onderhuurder aan zijn verplichting voldaan en kan hij de borg nu al dus opeisen. Dus is zijn verzoek niet onredelijk.