Is er een eigen bijdrage verplicht voor expats als de werkgever huisvesting verzorgt?

Een collega van mij komt binnenkort vanuit een buitenlandse vestiging tijdelijk naar Nederland. Hiervoor heeft mijn werkgever een appartement gehuurd. Nu vraagt mijn werkgever een bijdrage van 8 euro per dag hiervoor.
Waar komt dit vandaan? Is het een wettelijke verplichting? Of is het een manier om hun eigen kosten te drukken?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn collega heeft uiteraard gewoon een woning in zijn thuisland. De periode dat hij hier zal zijn is 3 maanden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het is een manier om de kosten te drukken

Als de werknemer niet elders een woning heeft, dan moet de waarde van de woning fiscaal bij het loon worden geteld volgens een bepaalde berekening. Net als bijv. de auto van de zaak. De woning is in dat geval een voordeel uit dienstbetrekking. Door die bijtelling wordt loonheffing ingehouden over het bijgetelde bedrag, net als bij salaris. Als de werknemer een eigen bijdrage moet betalen, gaat dat bedrag in mindering op de fiscale bijtelling. (Maar de bijtelling mag niet negatief worden).

Wat deze werknemer dus ziet op zijn loonstrook is de "eigen bijdrage". En hij zal zien (als er per saldo nog wat bijtelling overblijft) dat hij een iets lager netto loon heeft dan hij gehad zou hebben zonder dat voordeel van de huisvesting.

Als de werknemer elders nog wel een eigen woning heeft dan vervalt het verhaal over de fiscale bijtelling. Dan blijft alleen de (netto) inhouding over die deze werkgever kennelijk hanteert.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn collega heeft zeker elders nog een woning, namelijk in zijn thuisland. Dit is een tijdelijk gehuurde woning voor een periode van 3 maanden. Geldt dit verhaal dan ook nog?
Computoon
7 jaar geleden
Met uitzondering van het verhaal van de bijtelling geldt het nog steeds. Anders gezegd: een werkgever mag een eigen bijdrage vragen voor huisvesting. Hij is het niet wettelijk verplicht. De tijdelijke werknemer ziet dus dit bedrag als een inhouding op het nettoloon op.zijn strook straks. Zoals je ook een inhouding kunt hebben voor de personeelsvereniging.