Wat zijn de gevolgen, fiscus etc., als ik mijn huis voor 5 euro verkoop aan een volslagen vreemde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Als je je huis "verkoopt" voor 5 euro gaan er de volgende dingen gebeuren:

Ten eerste gaat de bank kijken of er een hypotheek op het huis rust. Zo ja.. moet je die helemaal aflossen (mag in dit geval boetevrij, want je verkoopt je huis). Als je die hypotheek niet kan aflossen kan je sowiezo je huis niet verkopen omdat je een huis waar een hypotheek op blijft rusten niet mag verkopen. Maar dat terzijde.

Nu ga ik er dus even vanuit dat je gewoon dat huis gaat verkopen. Daarmee verkoop je je huis onder de normale marktwaarde. De belastingdienst beschouwt dat als een gift en zal daarom het bedrag gaan belasten met schenkingsrecht. Het bedrag dat dan betaald moet worden is (als de waarde van het huis hoger ligt dan € 182042) € 91473 + 59% van de meerwaarde boven € 182042. Als het huis meer dan € 364017 waard is wordt dat percentage zelfs 63%.

Daarnaast komt natuurlijk de overdracht bij de notaris kijken. Dat je je huis voor 5 euro verkoopt wil niet zeggen dat je af bent van de overdrachtsbelasting. Die wordt namelijk berekend over de waarde in economisch verkeer.

Even een rekenvoorbeeld: Je huis is 285000 euro waard en je verkoopt hem voor 5 euro.
Te betalen schenkingsrecht: € 91473 + 59% van (284995 - 182042) = € 60742. Totaal schenkingsrecht: € 152215.

Te betalen overdrachtsbelasting: 6% van € 285000 = € 17100,-

De belastingdienst wordt dus door deze transactie € 169315,- rijker. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar gaan ze niet intrappen. Ze hebben hun eigen taxateurs en zullen zowel de verkoper als de koper behandelen alsof ze voor het getaxeerde bedrag hebben gehandeld.
14 jaar geleden
Als er een hypotheek op rust, dan wil de bank die wel terughebben. Als die hypotheek veel hoger is dan eur. 5,00 moet je bv je spaarpot aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevolg is dat je met een grote schuld blijft zitten, want die 5 euro dekt nooit de hypotheek (of je moet 't natuurlijk al afgelost hebben - dan is er voor jou niks aan de hand).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er problemen komen met de belastingdienst, die zullen dit als gift zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je huis (In Nederland?) heeft een bepaalde waarde, welke vastgelegd is in de WOZ, op basis van omliggende percelen die de afgelopen jaren verkocht zijn. Als jij niet aannemelijk kan maken dat je huis daadwerlijk 5 euro waard is, dan zal de belastingdienst het verschil tussen WOZ en die 5 euro als gift kunnen aanmerken.

Ik denk dat als je in het huidige economische klimaat 10, 20 % onder de WOZ waarde zit de belastingdienst niet zal gaan kraaien. Maar als je 99% er onder zit.. Dan komen ze waarschijnlijk wel kloppen.

Maareh.. Waarom bel je de belastingdienst niet even?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal dit bovenstaande verhaal.
Zelf als je een huis erft moet je een hele berg aan successierechten betalen.