Hoeveel survicekosten zijn voor een koopwoning normaal?

Ik heb een leuke woning gezien die mij wel aanstaat. Het appartement zit in een appartementencomplex en is 43 m2. (1 slaapkamer, woonkamer, badkamer en keuken). De servicekosten bedragen 95 euro per maand. De woning kost 80.000 euro.
Is dit een redelijk bedrag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan wat allemaal bij die servicekosten zit inbegrepen. Denk hierbij aan schoonmaakkosten, eventueel groenonderhoud, etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet te zeggen zonder een specificatie. Heel hoog is het niet.
http://www.vvecentraal.nl/2011/09/22/servicekosten-hoe-zit-dat-nu-precies/
ronron1212
10 jaar geleden
Daar is geen standaard voor. Ligt aan de flat en de afspraken voor onderhoud verzekeringen wel of geen congierge die de VVe heeft.
Ivana
10 jaar geleden
Als de flat den lift heeft, zijn de servicekosten veel hoger dan bij een flat zonder lift. Dat kan meer dan 100 euro per maand schelen. Onderhoud van een lift is duur en dat moet ook worden opgehoest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt allemaal. Er is geen lift, en voor zover ik weet zit er geen schoonmaak bij. Ook is er nog geen VVE samengesteld, dus ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Maar wat ik hieruit begrijp is dat het een redelijk normale prijs is. Maar zou het hoger kunnen worden wanneer er wel een VVE is opgericht?
ronron1212
10 jaar geleden
Een VVe is verplicht om het grootonderhoud te kunnen garanderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen actieve VVE, waarschijnlijk dus ook geen vol reservefonds, aan de andere kant gaat die 95,- wel ergens naartoe. (dit hoort de eigenaar en/of makelaar te weten) Als de VVE actief wordt (wat verstandig is) dat zou het bedrag omhoog kunnen gaan. (ook omlaag als er veel reserve is)
Dat is vooral afhankelijk van of er kosten aan zitten te komen, zoals gemeenschappelijk onderhoud aan dak, ingang of kozijnen.
Beter iets meer per maand betalen, dan ineens 5000,- omdat de dakbedekking vervangen moet worden vanwege lekkage.

Het beste antwoord

Ja, een appartement bij ons kost 237.500 en de servicekosten zonder voorschot verwarming zijn 236 euro per maand. Dus pakweg 1 euro per duizend. Daar zit dan o.a. reservering onderhoud aan het gebouw in en opstalverzekering en wellicht nog een en ander. Wat precies, dat kan je nakijken in het Huishoudelijk reglement van de VvE en eventueel in de splitsingsakte. Als je er over denkt het te kopen, vraag dan wel even hoeveel reserve de VvE heeft, want een evenredig deel wordt jouw eigendom.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog even het Burgerlijk Wetboek erbij gehaald. In BW art 5: 112 vinden we dat het reglement van de VvE o.a. inhoudt welke schulden en lasten voor rekening zijn van de gezamenlijke appartementseigenaars. Vrij vertaald: de VvE heeft een vordering op de appartementseigenaren . Zij betalen een maandelijks bedrag om het vermogen op peil te houden; bovendien moeten zij bij onverwachte kosten ( het vermogen van de VvE is vaak tamelijk gering) ook extra bijdragen.