Moet ik voor het verhuren van 1 garagebox mijzelf als onderneming inschrijven bij de KvK?

Ik ben van plan om binnenkort een garagebox aan te schaffen en deze te verhuren. Nu weet ik dat garageboxen btw-plichtige zaken zijn en zou ik dus natuurlijk graag de btw over de aanschaf ervan willen terug vorderen en moet ik ook btw belasten over de verhuur. Ook las ik over dat ik in deze situatie wel ondernemer ben voor de btw maar niet voor de inkomstenbelasting. De WOZ-waarde van de garagebox wordt alleen opgeteld bij mijn vermogen in box 3. Als ik het goed begrijp ben ik in deze situatie toch verplicht om mijzelf met een onderneming aan te melden bij de KvK en dit dus niet als particulier kan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Je moet je inschrijven bij de KVK. Anders kun je geen btw-nummer krijgen. En zonder btw-nummer mag je geen btw in rekening brengen.
.
Alleen in situaties waarin het onmogelijk is om de onderneming in te schrijven vraag je met een speciaal formulier bij de Belastingdienst het btw-nummer aan. Die situaties zijn:
@
stille maatschappen zonder onderneming
informele verenigingen
eenmanszaken met activiteiten die volgens het Handelsregister niet gelden als onderneming
buitenlandse rechtsvormen zonder vestiging in Nederland
open fondsen voor gemene rekening@
Toegevoegd op 28 juni 2020 17:40: tekst