Woningbouwvereniging Gendt; Heb je een Pinverklaring,bij je belangrijke papieren?Wat is dat precies?

Ik wil een woning huren in Gendt of bv in Doesburg van de desbetreffende woningbouwvereniging en ze vragen naast de andere papieren (Inkomensspecificatie, jaarinkomen, woonhistorie en ev woonvergunning ook een PINverklaring vw mijn onzelfstandige inkomen is dat,

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Libelle 7, Als u een beroep doet op een uitkering in het kader van de Wet Werk en Bijstand en u reageert op een woning in de gemeente Enschede, Berkelland, Oost Gelre, Montferland of Winterswijk, maar u woont op dat moment nog niet in die gemeente, dan komt u alleen in aanmerking als u een (PIN) verklaring van de nieuwe gemeente heeft. In deze verklaring staat dat u meewerkt aan alle verplichtingen die u worden opgelegd op grond van de Wet Werk en Bijstand.
Het is de woningbouwvereniging die de PIN verklaring vraagt, het is de gemeente die de PIN-verklaring na een gesprek met een medewerker van de sociale dienst verleent (of niet verleent, dat kan ook).

Antwoorden (2)

Als u een woning wilt huren in de gemeente via een woningcorporatie en misschien nog van plan bent een uitkering aan te vragen dan moet u eerste een PIN verklaring ondertekenen.
PIN staat voor 'Project Instroom Nieuwe bewoners'. In de PIN-verklaring staat dat u weet wat de gemeente van u verwacht als u een uitkering aanvraagt. De gemeente verwacht bijvoorbeeld van u dat u actief op zoek gaat naar werk.
U kunt een afspraak maken bij de afdeling Sociale Zaken van de gemeente. Stuur daarvoor een mail naar sociale zaken. Vermeld daarbij uw Burgerservicenummer (BSN).
Zonder PIN-verklaring is het huren van een woning via een woningcorporatie niet mogelijk. De PIN- verklaring moet actueel en ondertekend zijn. Daarnaast moet de verklaring een stempel van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente.
In de bron voeg ik een voorbeeld bij zoals de gemeente Montferland hun toekomstige bewoners voorlicht.
Wanneer u een participatiewet-uitkering hebt en naar een andere gemeente wilt verhuizen dan hebt u deze PIN (Project Instroom Nieuwe inwoners) verklaring nodig. Een medewerker van de gemeente waar u zich wilt laten inschrijven gaat dan samen met u bekijken of u in aanmerking komt voor de verklaring waar de woningbouwvereniging om vraagt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
P I N staat voor Project Instroom Nieuwkomers. Dat is een project van de sociale dienst dat dient om te voorkómen dat bijstandsgerechtigden van buiten de betreffende woonplaats die geen binding met die gemeente hebben zich er gaan vestigen. Als jij ergens een uitkering ontvangt is het de bedoeling dat je in dié gemeente woont en werk zoekt.