Kan ik huurtoeslag aanvragen op een sociale huurwoning als ik nog een woning bezit samen met mijn ex partner waarvan het huis te koop staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Dat kan, maar dat betekent wel dat u aan de voorwaarden moet voldoen. Even in het kort, de voorwaarden zijn:
* U voldoet aan de inkomenseisen
* U haalt aan de vermogenstoets
* U voldoet aan de eis dat u ingeschreven bent in de GBA op uw nieuwe adres.

Let op: de toeslagen worden per Belastingjaar berekend. Voor uw inkomen geldt dat u rekening moet houden met:
* Eventuele alimentatie die u krijgt (meer uitleg hieronder)
* Eventuele hypotheekrente die u blijft betalen, mag u af blijven trekken van uw inkomen onder voorwaarde dat uw partner in het huis blijft wonen. Deze overgangsregeling geldt voor een periode van twee jaar. (Zie hieronder).

Voor het vermogen geldt dat de peildatum voor dit belastingjaar 1 januari 2012 is. Is dit meer dan de vrijstelling (€21.139 in 2012) dan heeft u geen recht op huurtoeslag. Bent u dit jaar gescheiden en was u in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan is het uiteraard precies de helft van uw gezamenlijk bezit in box 3.

Let op: zolang het huis nog te koop staat, en u nog formeel eigenaar bent, kan u voor twee jaar gebruik maken van een overgangsregeling zolang uw partner nog in het huis woont. Bij deze regeling blijft de woning in box 1 (en geldt dus niet bij de vermogenstoets voor de huurtoeslag). U mag de hypotheekrente die u nog betaalt blijven aftrekken. Hiervoor geldt wel dat het eigenwoningforfait dat op u drukt, en de betaalde hypotheekrente, als alimentatie aan uw partner geldt. Uw inkomen wordt hier dus lager door.

Een hoop informatie, maar reken even goed door wat het inkomen en het vermogen zullen zijn dit jaar, en dan moet het lukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de volledigheid: vergeet natuurlijk niet de eisen aan de zelfstandigheid van de woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Nielx schreef:
Zolang het huis nog te koop staat kan u voor twee jaar gebruik maken van een overgangsregeling ZOLANG UW PARTNER NOG IN HET HUIS WOONT (kapitalen - fisbel) Deze conclusie is wat kort door de bocht en betreft de zogenaamde echtscheidingsregeling: gedurende maximaal twee jaar na verlaten van de woning mag de 'vertrekker' nog gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek. Het is echter ook goed denkbaar dat de ex die nog in de woning woont in deze periode verhuist. Dan geldt de zogenaamde verhuisregeling: gedurende maximaal het jaar van te koop zetten plus de daaropvolgende drie jaar is hypotheekrenteaftrek mogelijk. Dit geldt voor de jaren 2011 en 2012. Vanaf 2013 geldt wordt de termijn met een jaar ingekort tot twee jaar zoals dat ook tot 2011 het geval was. De periode van hypotheekrenteaftrek kan bij een mix van echtscheidingsregeling en verhuisregeling wel lastig zijn om vast te stellen.

Andere antwoorden (2)

Aanvragen kan altijd. Uitgaande van je huidige inkomen en de huur die je moet betalen. Maar als je de jaaropgave over dit jaar moet doen, is he niet onwaarschijnlijk dat je de ontvangen huursubsidie weer moet terugbetalen, afhankelijk van het bedrag dat er van het huis voor je overblijft. De belastingdienst gaat in eerste instantie van je aangifte uit, correctie volgt later.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe ja als je aan deze eisen voldoet:
"U huurt een zelfstandige woonruimte.
U staat bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning"

Een van de voorwaarde om ervoor in aanmerking te komen is echter dat het zogeheten 'verzamelinkomen' niet te hoog is. Als jij in die huurwoning gaat wonen, is de voormalige woning -als mijn kennis correct is- geen 'eigen woning' meer in de zin van 'box 1' van de Belastingdienst. Daardoor komt hij met de waardepeildatum 1/1 in box 3 terecht (samen met je partner 100% van de waarde van de woning) waardoor het verzamelinkomen wel eens te hoog zou kunnen zijn om voor de huurtoeslag in aanmerking te komen.

Raadpleeg de Belastingdienst, zou ik zeggen.