Mogen makelaars een huis dat jij bezichtigt hebt en ondanks dat jij interesse in dat huis toont dit huis onder je neus door verkopen?

Kan een makelaar als jij net een huis bekeken hebt en interesse hebt getoont en zelfs een offerte hebt laten maken van deze zelfde woning. Deze woning toch aan een ander verkopen die snelller met een bot komt?

Toegevoegd na 10 minuten:
ik heb een offerte laten maken omdat het huis oud en versleten was en ik daardoor nog geen bod uit kon brengen ook moest ik nog kijken wat ik kon lenen, het was blijkbaar inmiddels weer verandert.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is natuurlijk niet netjes, maar niet officieel verboden. Je hebt alleen een hoge mate van interesse getoond en niets laten vastleggen. Als je echt zo enthousiast was over het huis kon je toch ook zo snel mogelijk een bod plaatsen op dat huis? Nu kun je natuurlijk nog overbieden, mits de koop met de andere geinteresseerden nog niet gesloten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, waarom niet?

Je hebt nog geen (mondelinge) afspraak tot koop gemaakt, dus staat het de verkopers (niet zozeer de makelaar) vrij om op een bod in te gaan. Misschien hadden ze heel veel haast of wisten ze niet zeker dat je een bod zou gaan uitbrengen.

Je kunt alsnog proberen te overbieden, wie weet is er nog wat te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Zeker zolang je niet in onderhandeling bent en geen bod hebt uitgebracht. Je bent pas in onderhandeling als de verkopende partij reageert op uw bod door een tegenbod te doen. U bent echter nog niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal bespreken.
Een onderhandeling hoeft ook nog niet tot een verkoop te leiden. Bovendien kan het zijn dat de verkoper graag wil weten of er meer belangstelling is. Overigens mag ook met meer dan één gegadigde tegelijk worden onderhandeld. Een makelaar moet dit wel duidelijk melden.

Vaak zal de verkopende makelaar aan belangstellenden vertellen dat een pand, zoals dat heet, "onder bod" is. Als nieuwe belangstellende mag je dan wel een bod uitbrengen, maar de makelaar mag dan pas met jou in onderhandeling treden als de onderhandeling met de eerste geïnteresseerde beëindigd is. De makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van biedingen. Dit zou namelijk overbieden kunnen uitlokken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is heel sneu voor jou, Maar het komt zelfs wel eens voor dat er soms veel belangstellenden zijn die de vraagprijs bieden of benaderen, dat het moeilijk te bepalen is wie de beste koper is. In dat geval kan de verkopende makelaar - in overleg met de verkoper - besluiten de lopende onderhandelingen af te breken en de biedprocedure te wijzigen om vervolgens te kiezen voor bijvoorbeeld een inschrijvingsprocedure. Hierbij hebben alle bieders een gelijke kans om het hoogste bod uit te brengen. alvorens het systeem te wijzigen, dient de makelaar uiteraard eerste de eventueel gedane toezeggingen na te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is leuk als je dit soort gekopieerde teksten ook van een bron wilt voorzien. Dan kunnen mensen ook wat verder doorlezen over dit soort onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, hoewel ik het meeste al wist uit eigen ervaring heb ik wel de site van mijn toenmalige makelaar toch hiervoor geraadpleegd (en het gemak van K+P toegepast). Hier komt ie: http://www.eigemanmakelaardij.nl/
Natuurlijk mag de makelaar dat. Als je serieus in een huis geïnteresseerd bent dan neem je daar een optie op.
Dan wordt het huis tot een bepaalde afgesproken datum niet verkocht, tenzij je tussentijds de optie intrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat mag. De makelaar mag zelfs met meerder mensen tegelijk onderhandelen. Of lopende de verkoop of onderhandeling met een of meerdere kandidaten de onderhandelingsprocedure wijzigen, de vraagprijs wijzigen of zelfs het aanbod wijzigen (aanbieden met meer of minder grond).

Waarom? Omdat een onderhandeling nog geen koop is. En omdat een onderhandeling geen koop is, mag je het aan meerdere mensen aanbieden.

De vraagprijs is slechts een uitnodiging tot het in onderhandeling treden.

Een bezichtiging en kosten maken voor onderzoek is ook geen koop en verplicht de makelaar en de verkoper tot niets.

Wat had je beter kunnen doen? (ik vertel je zo ook nog wat je nu zou kunnen doen).

Je had het beste met de verkopers concreet in onderhandeling kunnen treden. In je onderhandelingen neem je naats prijs en datum, roerende zaken etc ook mee dat je bouwkundige keuring, of offerte van een aannemer (of waar je dan ook een offerte voor liet maken) niet hoger uitvalt dan een x bedrag, mocht het wel hoger uitvallen dan een x bedrag dan ben jij van de koop bevrijd.

Ook heb je nadat je het huis gekocht hebt nog de mogelijkheid om binnen de wettelijke bedenktijd nog van de koop af te zien. Die bedenktijd is drie dagen, die mogen niet eindigen op een zaterdag, zondag of erkende feestdag en moet minimaal twee werkdagen bevatten (soms geeft dat je heel erg veel bedenktijd). Je kunt binnen de bedenktijd kosteloos van de koop af zien zonder enige verdere verplichting. Lees je hierin goed in en verdiep je zelf in dat soort zaken.

Wat kun je nu nog doen? Ik weet niet hoe concreet die verkoop is. Je kunt de makelaar opbellen en zeggen dat je ook nog een eenmalig uiterste bod wilt uitbrengen. Je hebt het in je vraag over iemand die sneller met een bod kwam, is dat bod reeds geaccepteerd of is men in onderhandeling?

Mijn eigen procedure is altijd dat als ik met iemand onderhandel, ik een nieuwe kandidaat eenmalig de kans geef om een uiterste bod uit te brengen. Is dat bod hoger dan de kandidaat waarmee ik onderhandel op dat moment dan kan ik die afbreken en met de andere kandidaat verder uitonderhandelen en afwikkelen.

Die kans moet jij proberen te nemen mist de woning nog niet is verkocht. Go for it!

Voor een volgende keer kan het raadzaam zijn een makelaar in te schakelen die je begeleid bij de aankoop. dat heet aankoopbegeleiding, google maar eens, er zijn vele makelaars die dit voor een bijzonder schappelijke prijs doen. dat geld verdien je meerdere malen terug.