ik wil eventueel een app. kopen samen met een kennis van me, we zijn niet getrouwd en we hebben ook geen relatie. Kàn dat?

Een appartement kopen samen met iemand waar je geen partnerrelatie mee hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt sowieso natuurlijk een appartement kopen. Dit regel je bij de notaris en als de betaling is de gedaan is het huis van jullie.

Omdat je geen relatie hebt moet je bij de notaris vastleggen van wie wat is. Als je getrouwd bent kan dat ook, maar dan zijn veel zaken al automatisch vastgelegd. Wat je bijvoorbeeld moet vastleggen is wat er gebeurt bij overlijden.

Waarschijnlijk wil je weten of je samen een hypotheek kunt krijgen. Dat kan je het beste navragen bij verschillende hypotheekverstrekkers, want dat is afhankelijk van jullie situatie. Waarschijnlijk zullen jullie ook fiscaal partners worden of zelfs moeten worden omdat je gezamenlijk de huishouding voert en ook de aftrekposten moet verdelen.

Je kunt het beste een afspraak maken met de hypotheekadviseur om na te gaan wat de mogelijkheden zijn en welke hypotheek jullie kunnen krijgen. De hypotheekadviseur kan jullie ook begeleiden met het aanvragen van een eventueel fiscaal partnerschap en informatie geven wat je bij de notaris moet regelen.

Een handige website is die van vereniging eigen huis. Ik raad je aan om hier lid van te worden, zeker als je overweegt een huis aan te schaffen. Deze vereniging brengt tal van brochures uit, maar helpt de leden ook met advies. Ze hebben tevens handige services met korting voor de leden, zoals een aankoopmakelaar, notarisservice etc..

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb enkele bronnen gevonden, maar de vereniging eigen huis kan je waarschijnlijk ook meer informatie geven, misschien nog beter dan een hypotheekadviseur.

Waarschijnlijk zullen ze adviseren om een samenlevingscontract op te stellen (niet verplicht wel nodig voor geval jullie ruzie krijgen), om een testament vast te leggen (niet verplicht wel nodig om aan te geven wie wat krijgt) en fiscaal partner te worden (aanmelden bij belastingdienst).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar die min? Wat is er fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u

Andere antwoorden (1)

Het kan wel lijkt me, zolang alles duidelijk beschreven staat, ook wat er moet gebeuren bij uitkopen enzo. En jullie allebei hetzelfde willen met het appartement.