Tijdelijk huren, balkon volledig onder de duivenpoep. Wie is er verantwoordelijk voor de schoonmaak?

Mijn zusje huurt sinds afgelopen week een appartement via af hoc. Tijdelijk huur, want de flat staat op de nominatie om gesloopt te worden.

Nu is het balkon en de ramen aan die zijde volledig onder gepoept door duiven. Best wel heel erg veel.
Na even rondkijken op internet ben ik er al achter dat het niet zo makkelijk en veilig is om dit zelf schoon te maken. De verhuurder wil er niks aan doen. En ze mag het in deze staat achter laten als ze zelf weer weggaat.
In het huurcontract kan ik zo gauw niks hierover vinden.

Heeft ze nog rechten om de kosten toch op de verhuurder of beheerder van de flat te verhalen. Zelf zal ze het niet kunnen betalen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Is ze gaan huren in die staat? Dan had ze voor de huur begon daar een punt van moeten maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze heeft het direct aangegeven bij de verhuurder. Het gaat via ad hoc. Dus ze moest direct tijdens de bezichtiging beslissen of ze het appartement wilde huren of niet.
Inekez1
4 jaar geleden
En tijdens die bezichtiging zat dat balkon al vol duivenpoep? Als zij niet wil huren met die duivenpoep had ze op dat moment nee moeten zeggen. Je kunt nu wel moeilijk doen over schoonmaken, maar als het zo vol zit met duiven heb je elke week - of elke dag - opnieuw duivenpoep op je balkon en ramen. Niet alleen bij je zus maar ook bij de buren. Zelfs een dikke laag duivenpoep is overigens best wel zelf schoon te maken. Ik heb 25 jaar geleden in zo'n duivenflat gewoond met plakkaten van centimeters dik. Paar emmers water erover om te weken, zodat er geen droog stof opwaait dat je inademt, regenpak aan, rubber handschoenen aan, stevige vuilniszakken en dan wegscheppen met stoffer en blik. Als het dikste weg is nogmaals water erover en schrobben en vegen (naar een putje, niet over de rand van balkon want dan krijgen de onderburen die drab) tot het schoon is. Kost een paar emmers water en een paar vuilniszakken en in een halve middag is het schoon en klaar.

Antwoorden (2)

Als huurder ben jezelf verantwoordelijk voor de schoonmaak van balkon en ramen.
Het enige wat je kunt doen is de kosten verhalen op de daders :)
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb je ook een bron?
ronron1212
4 jaar geleden
Daar is geen bron voor nodig dat is gewoon zo je houd je eigen balkon en ramen zelf schoon
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak. Maar het was in deze staat bij aanvang van de huur.
amc
4 jaar geleden
De verhuurder was duidelijk....'take it or leave it'! Bij een woning die tijdelijk verhuurd wordt en toch voor sloop bestemd is, hoef je hem niet helemaal schoon op te leveren, daarin ga je als verhuurder niet meer investeren. Wil je dit niet als huurder.... voor jou 10 anderen en zo is het momenteel!
Jouw zusje huurt tijdelijk een appartement, omdat het appartement gesloopt wordt.

Dit heeft voor- en nadelen.
Indien je akkoord gaat, betaal je minimaal huur, omdat de verhuurder niet wil dat het appartement leegstaat.
Indien je als huurder niks doet aan onderhoud en schoonmaak (en anderen daarbij geen overlast bezorgt), zul je ook niet aangesproken worden.
De verhuurder zal ook niks meer investeren, omdat het pand binnenkort wordt afgebroken.

Kortom, de verhuurder gaat de kosten voor het schoonmaken niet betalen.
Jouw zus zal zelf de handen uit de mouwen moeten steken.

Indien ze bang is om ziek te worden, het is een eenmalige klus waarbij ze zichzelf goed kan beschermen. De speciale schoonmaakbedrijven doen dit dagelijks.

Latex handschoenen, rubberlaarzen zijn inderdaad verstandig.
Ze kan ook nog een masker opzetten met een veiligheidsbril.
Dit kun je allemaal bij action kopen voor een prikje.

Omdat de poep waarschijnlijk een dikke harde plak is geworden, kan ze het klusje beter op een regenachtige dag klaren.
De laag moet ze eerst laten weken met water. Zodra de laag zacht is geworden, kan ze proberen zoveel mogelijk los te spuiten met een tuinslang.
Wat erna overblijft, schrobben met een schrobber.
Voor de ruit geldt hetzelfde: nat maken en weken. Daarna met een zachte spons weghalen.
Indien ze wil, kan ze nog een reinigingsmiddel gebruiken voor een lekkerder luchtje.

Er zijn ook speciale reinigingsmiddelen te koop, maar ik weet niet hoe efficiënt ze werken.
Daarvan zal ik een foto met telefoonnummer toevoegen.

O ja, een handje helpen, is gezellig en scheelt in tijd ;-)
Succes!

https://gelukkigerwonen.nl/vogelpoep-en-duivenstront-vlekken-verwijderen
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Vooral de tip van het regenpak is erg handig.