kinderen willen huis van moeder (die naar het bejaardenhuis is) onderhands zonder makelaar verkopen, wat is in deze de beste aanpak?

Moeder is dement geworden, kinderen willen het huis graag snel verkopen zonder tussenkomst van makelaar. Ze willen enkel de kosten eruit hebben, omdat het geld anders naar het bejaardenhuis gaat. Vraagprijs is bij ons nog niet bekend, het huis staat officieel nog niet in de verkoop.
Hoe kunnen wij ons hierin het beste opstellen?
graag advies.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan je vraag op twee manieren lezen. Zowel vanuit een koper als vanuit een van de kinderen. Aan welke zijde van deze verkoop sta je, als koper of als verkoper?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij zijn de mogelijke koper, we kennen deze mensen niet persoonlijk. Hebben via via te horen gekregen dat ze graag snel van het huis af willen en alleen de kosten eruit willen halen. De kinderen nemen waarschijnlijk dit weekeind contact met ons op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goede optie is om alleen een makelaar in de hand te nemen voor het opstellen van een voorlopig koopcontract. Deze kan vervolgens doorgespeeld worden aan een notaris, welke dan de akte van levering laat passeren. Waarna u eigenaar van het huis zal worden.

Dit zal u dit ongeveer 250 euro kosten voor het laten opstellen van een akte van levering. Dit scheelt aanzienlijk met het volledige courtage bedrag van +/- 1% van de koopsom. Als u zelf juridisch aangelegd bent kunt u ook met de verkopende partij zelf een koopkontract opstellen, er staan veel standaardformats op internet. Dan bespaart u ook die 250 euro. Toch zou ik dit niet aanbevelen, dat kan een gevalletje "goedkoop is duurkoop" opleveren. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sal120, je haalt wat dingen door elkaar. Makelaars maken alleen koopcontracten. Daar is overigens niks voorlopigs aan, het is gewoon een bindend contract, MAAR, notarissen maken meestal ook een koopcontract als er onderhands verkocht wordt, als de akte van levering daar gepasseerd wordt rekent men dan meestal geen kosten voor het koopcontract. Een akte van levering kan uitsluitend door een notaris worden gepasseerd. Zelf koopcontracten raad ik, als vastgoeddeskundige en voormalig makelaar, erg af. Daar heeft u helemaal gelijk in dat dit niet aan te raden is. Dat komt allemaal later, voor nu was de vraag hoe men zich moest opstellen naar de verkopende partij. Ik ben overigens benieuwd of het gesprek vandaag nog heeft plaatsgevonden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zijn de kinderen bevoegd te verkopen?
als moeder (als langstlevende) het eigendom? heeft zij de kinderen (of één van de kinderen) gevolmachtigd om te verkopen? fijn dat ze voor weinig willen verkopen, maar als ze niet bevoegd zijn, koop jij helemaal niks. alleen het meelij van de notaris.

Antwoorden (4)

Alhoewel het tegenwoordig aardig moeilijk is je huis te verkopen kan je het toch proberen want de markt trekt weer aan. In de 'goede' tijd heb ik 2 keer zonder makelaar mijn huis verkocht. Het eerste huis had een tuin en ik knutselde zelf een bord met TE KOOP en mijn telefoonnummer erop en zette dat in mijn tuin. Enkele jaren later verkocht ik mijn appartement via een kleine advertentie in de plaatselijke krant.

Dat zouden de kinderen dus ook zo kunnen proberen. Welke van de 2 methodes die ik gebruikte de beste is weet ik niet want het was allebei de keren al heel gauw raak. Succes ermee.
9 jaar geleden
Omdat de andere vraagbeantwoorder al op een mogelijke verkoopsystematiek ingaat, geef ik in mijn antwoord een 'hobbel' die eerst moet worden genomen.

Je schrijft dat moeder dement geworden is. Als moeder nog wel de eigenaar is van het huis, kunnen de kinderen het niet zonder meer verkopen. Als moeder wilsonbekwaam is, zal de notaris de noodzakelijke transportakte niet passeren. En als er geen volmacht gegeven is, kunnen de kinderen het niet verkopen.

"Soms is het nodig om het huis te verkopen, bijvoorbeeld omdat een ander huis praktischer is of om dichter in de buurt van voorzieningen te zijn. Ook kan het gebeuren dat van een echtpaar de gezonde partner overlijdt en de persoon met dementie dan niet meer in het huis kan blijven wonen.

Volmacht of bewindvoering
Van belang is of degene die het huis wil verkopen op dat moment nog wilsbekwaam is. Wilsbekwaam houdt in dat iemand in staat is om de gevolgen en alternatieven van een bepaalde handeling, situatie of besluit te overzien. De vragen die dan opkomen zijn: kan iemand overzien wat de gevolgen zijn voor het verkopen van het huis? En kan hij dit bij de notaris verwoorden? Zo nee, dan is hij niet meer wilsbekwaam en mag de notaris de akte niet passeren. Om het huis dan toch te kunnen verkopen is het aanvragen van bewindvoering noodzakelijk.

Met een algehele volmacht kan het huis verkocht worden. Maar om die aan partner of kinderen te mogen geven moet degene met dementie wilsbekwaam zijn. Als zij dit niet meer kan, mag de notaris de volmacht niet afgeven."
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reacties, Computoon komt het dichtste in de buurt van onze situatie. We zullen dit zeker navragen aan de kinderen.
Betekend dit dat de kinderen dus waarschijnlijk pas het huis kunnen verkopen wanneer moeder overlijdt?
Moeten we ook nog rekening houden met de belastingdienst? Deze mensen zijn onbekenden voor ons.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+je, goede aanvulling op de achterliggende situatie
Computoon
9 jaar geleden
Vlinderboom: als moeder wilsonbekwaam is en bewindvoering niet is aangevraagd dan betekent dit naar mijn mening inderdaad dat het huis pas verkocht kan worden wanneer moeder overlijdt. Maar vertrouw niet alleen op mijn mening ;-)
Het is gezien de financiële belangen het beste om 'nu' contact op te nemen met een notaris of andere deskundige op dit gebied, voor een goed advies. Overigens: als moeder nu nog wel in staat zou zijn haar huis te verkopen en de verkoopopbrengst op haar bankrekening zou zetten, bestaat de kans dat zij nog steeds (flink) moet bijdragen aan het verpleeghuis. Bij de bepaling van de (gemaximeerde) eigen bijdrage voor het verpleeghuis (de lage of de hoge) wordt namelijk ook rekening gehouden met het vermogen (van twee jaar vóór het lopend jaar overigens). Wat moeder in zo'n geval zou kunnen doen, is de verkoopopbrengst wegschenken aan haar kinderen (die daarover schenkbelassting betalen, wat voordeliger is dan erfbelasting). Van schenkingen boven een bepaalde vrijstellingsgrens moet aangifte worden gedaan voor de schenkbelasting.
Maar voor de bepaling van de hoogte van de eigen bijdrage zou ook dat pas twee jaar later baten. Zou moeder binnen 6 maanden overlijden nadat ze de schenking heeft gedaan, dan wordt de schenking opgeteld bij de erfenis van de ontvanger. Daar zijn ook weer regels voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus Computoon, als kinderen van een ouder in een verzorgingstehuis een huis snel onderhands willen verkopen, gaat het er meestal niet recht aan toe.
http://www.notariswolthuis.nl/nieuws/documents/Volmacht_000.pdf
(Niet Helaas, maar gelukkig kan dit niet altijd volgens de wet).
Ik zou als ik jullie was qua vraagprijs een afwachtende houding aannemen. Ze nemen contact met jullie op dit weekend geef je aan, laat ze maar komen met de prijs.

Zoals ik je verhaal lees hebben ze geen enkel winstbejag en gaat het hun waarschijnlijk om een leuke nieuwe bewoner van moeders huisje. Kraak het vooral niet af.

Wat wel belangrijk is en dat is goed om het erover te hebben, is of zij gemachtigd zijn om het huis namens moeder te verkopen. Nu is moeder dement dus is het waarschijnlijk dat er iets geregeld is waardoor de kinderen dit mogen verkopen.

Dit is heel belangrijk om te weten anders ben je straks blij met de spreekwoordelijke mus.

Afhankelijk hoe het gesprek dit weekend verloopt is het vervolg verder te bepalen. Hou me even op de hoogte dan adviseer ik je verder nadat de eerste stap is gezet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, wij denken ook dat het hier vooral om gunnen zal gaan.
Het is fijn om wat adviezen te krijgen, aangezien deze manier van een huis kopen voor ons vreemd is.
Wanneer er iemand gemachtigd is en we komen een mooi (laag) koopbedrag overeen, kan de notaris, de hypotheekverstrekker of de belasting daar dan nog moeilijk over doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen. Kans is afhankelijk van de hoogte van de transactie. De notaris kan de transactie aanmerken als een 'verdachte transactie in het het kader van de wet MOT Melding ongebruikelijke Transacties.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/aangifte_betalen_en_toezicht/toezicht/voorkomen_van_witwassen_en_terrorismefinanciering/wat_is_de_wwft De hypotheekverstrekker zal nergens moeilijk over doen. De belastingdienst kan oordelen dat er sprake is van een verkapte schenking.
Dus er zou een heffing kunnen volgen. Maar, ik neem aan dat er een redelijke prijs overeengekomen wordt. Dus dan zal dat allemaal wel loslopen. Het klinkt wellicht allemaal wat heftig, maar ik vermoed dat dit allemaal niet zo'n vaart zal lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als moeder dementerend is, en zij haar wil niet kan bepalen is overdracht vrijwel uitgesloten. Een bewindvoerder of curator zou dan benoemd moeten worden en die heeft dan weer toestemming nodig van de rechter voor overdracht.
Voorts dient vastgesteld te worden wie de eventuele erfgenamen zijn of waren en of er is verdeeld bij overlijden van vader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deels ben ik het met je eens, de al of niet verdeling is voor de koper niet interessant, er van uitgaan de dat als er verdeeld is in het verleden dit aan de kinderen zal zijn en ik gaf al aan: als ze gemachtigd zijn om te verkopen namens. Dat is allemaal bijzaak in de vraag. Omdat beide andere antwoordgevers daar al op in gingen heb ik het grotendeels gehouden bij de hoofdvraag. De vraagsteller vraagt om een handelswijze/tactiek en hoe zij zich moeten opstellen. Dat is de kern. Dat de kinderen bevoegd moeten zijn om te verkopen had ik al vermeld en daarmee vat ik (heel) kort samen waar jij nu op wijst :-). Thx voor je aanvulling in elk geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerste contact met de kinderen is er geweest. Er is voordat moeder dement werd een bewindvoerder afgesproken, verkoop zal daarom wat dat betreft geen probleem zijn.
Kinderen gaan nu in overleg over volgende stappen, verhuur of verkoop, dit zullen wij moeten afwachten. in ongeveer twee weken zullen we hier meer over horen.
Tenzij de (mede?)eigenaar (moeder) een levenstestament heeft gemaakt waarmee vergaande beslissingen door een of meer anderen genomen kunnen worden, in geval van zelf niet meer kunnen beslissen, is de woning niet te verkopen zonder rechterlijke tussenkomst.

Eerder tweemaal een woning helpen verkopen (met advertentie in de krant) , waarbij de notaris de "voorlopige" verkoopakte heeft opgesteld. Kost niets extra en werkte prima. Het helpt voor de snelheid indien er een clausule in komt dat de verkoopprijs gaat stijgen als de notariele levering niet binnen en bepaalde termijn plaatsheeft.