Mag je tijdens WSNP verhuizen door Gezondheid redenen , hoe hoog de huur ook is ?

Ik ken iemand met COPD die niet meer 5 km kan fietsen om boodschappen te doen op elektrice fiets...en 5 km terug. In zijn dorp zijn totaal geen winkels meer waar hij nu woont. Openbaar vervoer is ook geen optie voor hem.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Erna55
7 jaar geleden
Dit zal met de bewindvoerder overlegd moeten worden.
Inekez1
7 jaar geleden
Informeer ook eens bij de gemeente naar mogelijkheden voor taxivervoer of vergoedingen voor hulp bij huishouden, boodschappen etc. wegens medische redenen. Bij ons in de gemeente is een busje van Welzijnswerk dat regelmatig ouderen en gehandicapten thuis ophaalt en naar het andere dorp vervoert, voor boodschappen, dokterbezoek, bibliotheek etc. Verhuizen binnen de wsnp houdt over het algemeen in dat men goedkoper moet gaan wonen, zeker niet duurder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal het door geven ivm taxi vervoer. Het is wel de zelfde gemeente. En zal zien wat zijn bewindvoerder hier in kan doen.

Antwoorden (2)

Het korte antwoord is nee; je mag geen nieuwe schulden maken, en al je uitgaven moeten gericht zijn op het aflossen van schulden.
Het lange antwoord is 'misschien', als er een dringende medische noodzaak is.
7 jaar geleden
Je mag alles ....zolang het goedgekeurd wordt door de bewindvoerder.

Wat je wel mag doen, in zo'n situatie is om andere middelen vragen. Het is een medische reden, een beperking, nou dwat kan opgelost worden door de Sociale Dienst. Daarvoor moet je zo snel mogelijk een aanvraag doen voor een scootmobiel, het antwoord op je dromen, het geheim van vrijheid als je niet meer met de fiets een al dan niet elektrische jezelf kunt redden.

Zoals gezegd, het antwoord is: scootmobiel aanvragen en zelf naar de winkels rijden en je boodschappen doen, niet met het openbaar vervoer, nee onafhankelijk, behoudt je vrijheid,

Nee, dit mag niet, je mag geen schulden maken, overleg met de Sociale Dienst en doe een aanvraag voor een scootmobiel. Overleg eventueel met je huisarts.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aanvraag scootmobiel doe je bij de gemeente afdeling WMO Wet Maatschappelijke Ondersteuning. (bron)

Toegevoegd na 9 minuten:
Welke hulp kan ik thuis krijgen van de gemeente vanuit de Wmo?
Wie maatschappelijke ondersteuning nodig heeft, kan een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Officieel heet deze wet Wmo 2015. De gemeente onderzoekt met u welke ondersteuning u nodig heeft. Dat kan een maatwerkvoorziening of een algemene voorziening zijn. Een maatwerkvoorziening is afgestemd op uw situatie, zoals aanpassingen in uw woning. Een algemene voorziening staat open voor iedereen. Bijvoorbeeld een boodschappendienst.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg-en-ondersteuning-thuis/vraag-en-antwoord/ondersteuning-gemeente-wmo-2015

Bijv. een boodschappendienst!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij wil graag na een aanleunwoning.......gemeente wmo is bekend al met zijn omstandigheden.......zou toch te zot voor woorden zijn dat iemand niet mag verhuizen om geld kwestie . Hij kan alles weer gebruiken in die woning (en ) gordijnen, vloerbekleding, laminaat ect omdat hij kleiner gaat wonen...en vrijwilligers aangeboden hebben om te helpen te verhuizen als zover is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch is een verhoging van kosten , huur , niet toegestaan zo zonder meer, afhankelijk van medische toestand. Huisarts inschakelen en Maatschappelijk werk, Sociaal Raadsman (gratis) of Juridisch Loket advies vragen. Zou misschien eens Maatschappelijk Werk advies vragen. Zij weten veel en kunnen voor hem contact opnemen met Sociale dienst/Kredietbank en overleggen. Dat helpt al iets. Of een sociaal raadsman/Juridisch loket inschakelen en advies vragen. Zij weten en kunnen ook veel op juridisch gebied, is gratis juridisch advies. Vraag hulp, alleen red je het niet tegenover de Sociale Dienst/ Kredietbank. Succes! .