Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijg ik een sociale huurwoning als mijn vermogen door verkoop van woning boven 30000 euro zal zijn?

Door een scheiding zal ik het huis moeten verkopen waardoor ik met de helft van de overwaarde een te hoog eigen vermogen heb voor huurtoeslag, maar qua inkomen kom ik wel in aanmerking voor een sociale huurwoning. Het vermogen zal gedeeltelijk aangewend moeten worden voor de maandelijkse uitgaven. Het vermogen zal bij aanvang waarschijnlijk rond de €50.000,- zijn. Ik krijg een urgentie verklaring, maar krijg ik ook een sociale huurwoning bij dit vermogen? Wat dus volgend jaar lager zal zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
32.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee. Info.
https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2019

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Voor het in aanmerking komen voor een sociale huurwoning wordt naar het inkomen gekeken, niet (primair) naar het vermogen. Het vermogen kan hooguit indirect meetellen, namelijk als je inkomsten hebt uit sparen of beleggen. Ook voor een zogeheten 'passendheidstoets' wordt enkel naar het inkomen gekeken, en niet naar het vermogen.

Voor een eventuele huurtoeslag wordt er - zoals je zelf al aangeeft - wél gekeken naar het vermogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding