Mag mijn huurbaas gebruik maken van mijn faciliteiten?

Ik heb deze maand particulier een zelfstandige woning gehuurd met een tijdelijk contract. Het betreft een woon/slaapkamer (1 ruimte), een badkamer aan de overkant van de gang, en een wc een verdieping naar beneden. Ondanks niet alle faciliteiten in de woning zelf zitten, zijn ze wel allemaal van mij alleen. Zelfstandig dus.
Mijn huurbaas heeft een kantoorruimte naast mijn kamer. Hij heeft, voordat ik het contract tekende, gezegd dat hij af en toe gebruik wil maken van mijn kitchenette om water te halen. Ik heb hier niet direct in meegestemd maar ook niet nee tegen gezegd omdat ik bang was dat ik de woning dan niet zou krijgen. Er staat hier echter niks over in het contract en eigenlijk ben ik hier niet erg comfortabel mee want ik vind mijn privacy erg belangrijk. De badkamer, kitchenette en wc hebben een slot vanuit de buitenkant maar naar mijn idee zou ik er gewoon vanuit kunnen gaan dat mensen mijn woning niet betreden zonder mijn toestemming. Is het wettelijk toegestaan voor de huurbazen om mijn wc en kitchenette te gebruiken? Kan ik hier bezwaar tegen maken? Ik wil ze graag te vriend houden want ik ben bang dat mijn huurcontract niet verlengd wordt. Wat is jullie advies?

1.5K
jc54
een jaar geleden
Zolang er niets meer gebeur dan water halen en het toilet gebruiken, zie ik geen bezwaar om er mee in te stemmen (als je tenminste op je zelf wil blijven wonen).
Pieterke
een jaar geleden
Zou er niet moeilijk over doen. Je loopt kans dat je contract dan niet verlengd wordt. Je kunt dus beter wennen aan de situatie. Als je huurbaas zich niet aan de afspraak houdt en andere dingen gaat doen dan moet je dit uiteraard bespreekbaar maken en evt. maatregelen nemen.
hetbotermeisje
een jaar geleden
Over het gebruik van de wc was niks gezegd. Ze zijn dus al over de afspraken heen gegaan. Binnen een week.

Antwoorden (2)

De huurbaas heeft dit vooraf als voorwaarde aangegeven. Daarmee is het een mondelingen afspraak geworden. Op het moment dat jij het contract tekende ben jij impliciet ook met die voorwaarde akkoord gegaan.
Mondelingen afspraken zijn rechtsgeldig. Dus ja, jij dient je ook aan dit deel van het (deels mondelinge) contract te houden.

Tip van mij: maak het bespreekbaar. Vaak is er samen in overleg wel uit te komen of in elk geval onderling begrip te kweken.
tinus1969
een jaar geleden
Vraag is of dit soort aanvulling en rechtsgeldig zijn; er is een hoop regelend recht en illegale aanvullingen mbt huurrecht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Het is niet abnormaal om gedeelde faciliteiten te hebben. Menig studentenhuis deelt badkamer en keuken.
hetbotermeisje
een jaar geleden
Het betreft een zelfstandige woning. Dit staat duidelijk in het contract
Nee, je huurbaas mag geen gebruik maken van jouw faciliteiten. Als je huurbaas toegang wil tot jouw faciliteiten, moet je eerst toestemming vragen. Als je huurbaas toestemming heeft gekregen, moet je ervoor zorgen dat je de regels en voorwaarden van je huurcontract naleeft.
9 maanden geleden