ik heb een huis met mijn ex. zij woont al meer als een jaar ergens anders. heeft zij nog recht van spreken over het huis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als ik je vraag goed lees, dan is zij mede-eigenaar. Dus ja, zij heeft nog inspraak in de verkoop of verhuur ervan. Zij is ook verplicht mede de hypotheek te betalen. Daarnaast heeft ze zelfs het recht het pand te betreden, zonder overleg. Ze wordt wel geacht daarbij niet aan jouw persoonlijke spullen te komen. Deze vraag is al meerdere malen gesteld.
liveisgreat
9 jaar geleden
dat met dat "betreden" ligt wat anders. het is niet omdat iets je eigendom is dat je het zomaar constant mag betreden. dan zou een verhuurder ook op elk moment bij de huurder mogen binnen vallen zolang hij maar aan niets raakt. dat klopt niet.
als het domicilie van de ex niet meer op het gemeenschappelijke huis staat, kan zij niet zomaar binnen vallen.
al de rest wat je schrijft klopt helemaal. het beste wat betrokkene zou kunnen doen, is de situatie in het reine brengen door verkoop of uitkoop.

Antwoorden (2)

Uiteraard!
Jullie hebben samen een huis en een hypotheek. Ze heeft dan niet alleen rechten maar ook plichten.
Als jij de hypotheek niet meer zou betalen, komt de bank uiteindelijk ook wel bij haar aankloppen. Het maakt dan echt niet uit dat ze daar al jaren niet meer woont.

Aan de andere kant heeft ze dus ook wel wat te zeggen over het huis aangezien het deels haar eigendom is. Je kunt dus niet zomaar verbouwen o.i.d. zonder dit te overleggen (stel je voor er gaat iets mis met de verbouwing en het huis is minder waard)

Als jij de hypotheek zelf betaald is het aan te raden om deze over t nemen (als dit kan) Het is altijd tricky om een koophuis aan te houden samen met een ex.
Je moet dan wel kijken naar eventuele onderwaarde of overwaarde.
Als je huis meer waard is geworden, dan heeft je ex recht op haar deel van de overwaarde. Je moet haar dan dus uitkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad, het is tricky. plus zal, als het huis in waarde stijgt door werken bv., de ex er mee van genieten als het verkocht wordt. dus ofwel zo snel mogelijk verkopen en geld delen, ofwel uitkopen zodat het volle eigendom wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet duidelijk wat er bedoeld word met "in waarde stijgt door werken"...
Maar het is toch mooi als het huis meer waard wordt ... dan wordt de eigen helft ook meer.
Als het huis minder waard zou worden, dan heb je een probleem, want dan blijft er na verkoop minder over en kan het zelfs gebeuren dat de hypotheek groter is dan de opbrengst en je dus moet bijbetalen.
Nee, dat het huis meer waard wordt zie ik niet als een probleem.
liveisgreat
9 jaar geleden
het punt is niet dat de waarde stijgt. wél dat de bewoner (de partner die er nog woont) met zijn geld en zweet in het huis werkt terwijl de andere (die er niet meer woont) mee van profiteert. maar met de toelichting (zie reactie volgend antwoord) is het duidelijker wat de situatie is.
mensen geven soms veel te weinig uitleg bij hun vraag en dan is correct antwoorden moeilijk natuurlijk. En bij echtscheidingen e.d. zijn er altijd ook emotionele factoren die een rol spelen,terwijl de vraag dat gesteld wordt alsof ze puur wettelijk bedoeld is.
Je schrijft "ik heb een huis met mijn ex", dus neem ik aan dat jullie samen eigenaar zijn. Je vertelt niet wat er bij de scheiding over is afgesproken, want daarbij wordt een boedelverdeling gemaakt.
Omdat jij een huis gebruikt dat voor de helft van een ander is, geniet jij ook "woongenot" van de helft van die ander, tenzij je kan aantonen dat jij maar alleen "jouw helft" gebruikt.
In principe moet je haar dus een vergoeding betalen voor het gebruik maken van haar helft.
Je kan dit weer verrekenen als jij de hypotheek in zijn geheel betaalt, of in ieder geval als je meer dan de helft betaalt.
De kosten voor water en energie zijn in principe helemaal voor jou omdat jij er in woont.
De kosten voor onderhoud kan je deels doorberekenen omdat die voor een deel bedoeld zijn om de waarde van het onroerend goed te behouden.
Dit zijn ingewikkelde zaken en ze hebben ook fiscale gevolgen. Een scheidingsmediator kan dit voor je voorrekenen ... daar zijn modellen voor, die je misschien ook wel op internet kan vinden.

Om je vraag te beantwoorden: Ja, zij heeft nog recht van spreken omdat het (kennelijk) ook haar huis is. Het zou overigens erg lastig voor haar worden om gedaan te krijgen dat jij er uit moet en dat zij er in kan wonen.
Zij kan dus bijv. eisen stellen aangaande het onderhoud om de woning in goede staat te houden. Zij kan een vergoeding eisen voor het wonen in haar helft.
Omgekeerd kan jij ook compensatie vragen omdat het ook haar huis is.
Wat precies alles waard is en wie waar voor gecompenseerd kan worden ... is dus erg ingewikkeld en hangt heel erg af van de concrete situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zij is op papier nog mede eigenaar maar ik betaal de hypotheek en alle andere kosten zelf. Sinds kort bezig met alles op mijn naam te krijgen. Krijgen de papieren deze week van de notaris toegestuurd. Afspraken waren zowiezo al gemaakt kwa verdeling en dergelijke. Nu eisd zij dat de spullen van haar die hier nog staan blijven staan tot zij er plek voor heeft. Ik ben t daar niet mee eens en daardoor wilt zij niet tekenen. Ik bedoel maar te zeggen dat als we de hele boel verkopen word alles verdeeld schulden gezamenlijke lening en dergelijke. Nu wil k de notariskosten, gezamenlijke lening over nemen zolang k er maar ban af ben. Dus mijn vraag is eigelijk of zij t recht heeft om te eisen dat die spullen hier blijven staan tot zij plek heeft? Als alles verkocht word moeten de spullen ook weg of ze nou plek heb of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wil verkopen ... als al was afgesproken dat jullie gingen verkopen dan moet zij meewerken. Dan kan dat niet van die spullen laten staan ... Je kan voor een paar tientjes per maand al een opslag huren, daar hoeft geen verkoop op te wachten. Als iets dergelijks niet is afgesproken, zal je in het uiterste geval naar de rechter moeten (kort geding) en aantonen dat jij meer belang hebt dan zij. Vraag de notaris om advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor t advies.