staat de wet boven je huurcontract mbt de opzegtermijn?

In ons huur contract staat dat de opzegtermijn 3 maanden is. Maar in de wet staat dat deze max 1 maand mag zijn. Wat is dan leidend?
Helemaal vergeten te vermelden dat het huur onder de leegstandswet is..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K
erotisi
4 jaar geleden
U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden. Meestal geldt een betalingstermijn van 1 maand. Staat in het huurcontract een langere opzegtermijn dan de betalingstermijn? Ook dan hoeft u maximaal 1 betalingstermijn van tevoren (minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden) op te zeggen.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helemaal vergeten te vermelden dat het huur onder de leegstandswet is..

Antwoorden (1)

Ja de wet staat boven het huurcontract. In de wet staan soms regelend recht waarvan afgeweken kan worden maar ook regels van dwingend recht waar niet afgeweken van kan worden (bijv. in een huurcontract).
In artikel 16 lid 5 staat dat de opzegtermijn voor een leegstandwoning niet langer is dan één maand. Als dus in het huurcontract staat dat die opzegtermijn voor huurder langer is, is deze bepaling van het huurcontract niet rechtsgeldig en heeft de verhuurder zich aan deze 1 maand te houden.
Dat dit van dwingend recht is volgt uit lid 9: het beding van 3 maanden is daarmee nietig.