"scheefwonen"en de bijbehorende eventuele huurverhoging. Waarop heeft dat betrekking?

is dat alleen van toepassing op de sociale huurwoningen of geldt dat voor alle huurders? Het is mij nog niet duidelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de vrije sector, met huren hoger dan 665 Euro kun je niet scheefwonen, want daar is de huur te hoog voor. De plannen hebben dus alleen betrekking op huren in de sociale sector, met een huur van in ieder geval onder de 665 Euro, en dat is ook precies de grens waar je eventueel in aanmerking kunt komen voor huursubsidie. In de praktijk zal het met de hogere huren (pakweg vanaf 550 tot 665) Euro ook nog wel meevallen, omdat er daar niet zo bar veel mensen scheefwonen. De maatregelen hebben vooral betrekking op lage huren en men hoopt zo een betere doorstroming te krijgen. Er komen dan huurhuizen vrij voor b.v. starters op de woningmarkt, omdat de wat rijkere mensen mogelijk besluiten toch maar eens wat te gaan kopen, of in de vrije sector te gaan huren, als ze zoveel huur moeten gaan betalen.

"Scheefwonen" is een geconstrueerd begrip. Er worden huurwoningen gesubsidieerd en ter beschikking gesteld aan mensen die niet zo veel geld hebben; vervolgens gaan die mensen meer verdienen, maar ze hebben niet zoveel reden om te verhuizen: omdat ze niet weten of ze langere tijd zoveel blijven verdienen, of omdat ze niet ruimer hoeven te wonen, of omdat ze geen zin hebben in het gedoe van verhuizen, of simpelweg omdat kopen op dit moment niet te doen is. Dan worden er ingewikkelde bureaucratische maatregelen bedacht om deze mensen aan te pakken - in feite om ze weg te treiteren. De oplossing: voer geen inkomenspolitiek via huizen, zodat het bij de verkeerde terecht kan komen, maar hou het op huurtoeslag. Wees blij dat er mensen bescheiden willen wonen (in verhouding tot hun inkomen) in dit volle land. Jaag geen mensen naar een koophuis, met de bijbehorende schuldenlast, in deze tijd, waarin er al teveel schulden zijn. Je kunt net zo'n verhaal afsteken over studenten die na hun afstuderen nog een tijdje op hun studentenkamer willen wonen; die krijgen dan een campuscontract, zodat ze weggejaagd kunnen worden. De woningmarkt is bedorven door ondoordacht en slecht afgestemd overheidsbeleid: hypotheekrenteaftrek, huurtoeslag, kooptoeslag, hypotheekgarantie. Het kost de overheid heel veel geld, drijft de prijzen kunstmatig op, doet de markt stagneren. Tijd om de woningmarkt te resetten.

Het is heel eenvoudig: als je een hoog inkomen hebt en je woont in een huis dat dankzij overheidsgeld (gemeenschapsgeld) goedkoop verhuurd kan worden voor mensen met een laag inkomen, dan zit je "scheef"

Verhuurders die geen corporatie zijn - dus investeerders en huisjesmelkers- die helemaal geen overheidssubsidies hebben gehad zullen ook hogere huren gaan en mogen vragen. Sterker nog, als die huizen vrij komen zullen ze die vaak gewoon verkopen, in ons geval is dat zo. Daar komt geen woningzoekende met een bescheiden beurs meer aan te pas. Dat scheefwonen is een rare methode: zelf zou ik dit jaar scheefwonen ( ze gaan uit van inkomen 2010 en dat betreft dan het zg. verzamelinkomen, dus alle inkomstgen uit arbeid/ pensioen plus eventueel box III, 1,2 % daarvan). Maar komend jaar duikt mijn inkomen dik onder de grens en woon ik niet meer scheef,maar ik heb wel die 7,5% hogere huur. Als ik naar iets anders verhuis kost me dat de verhuiskosten, plus de vraag waar ik heen zou moeten. Elders is het altijd nog veel duurder en een nieuwe sociale huurwoning gaat zo 120 euri duurder worden. De markt blijft op slot, dat weet ik wel zeker. Nu zitten sommige mensen met twee woningen, er worden mensen hun huis uitgezet. Je zou denken dat er daardoor - helaas!- al woningruimte vrij komt.Nee dus. Ik ben benieuwd hoe een werkelijke oplossing er uit komt te zien, want dit wordt huilen met een pet op. Trouwens, ik vind de term scheefwonen nogal denigrerend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100