Kan ik een huis kopen op mijn naam terwijl de hypotheek op andermans naam staat?

Bijvoorbeeld dat de ouders of broer Jan de hypotheek regelt en Piet het huis bezit op zijn naam.

TurfGraver
3 jaar geleden
Nee. Huis is onderpand voor hypotheek.
tinus1969
3 jaar geleden
Bedoel je: Kan ik een huis kopen, terwijl iemand anders het geld leent bij de bank (waarna jij dat geld weer van die iemand anders leent).
Het korte antwoord is: Meestal niet. Banken willen er graag op kunnen vertrouwen dat degene die het huis koopt, dat huis ook kan blijven betalen, en zijn dus geen groot fan van borgstellingen en andere complexe constructies. Soms is er echter wel wat mogelijk, vooral als je bv geld leent van je ouders, terwijl je ouders geld lenen obv de overwaarde van hun eigen woning.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik weet zelfs dat er ooit een tijd was dat er speciale ouder-kind-hypotheken waren. Ik weet niet of zulke constructies nog steeds bestaan/mogen. Ah zoiets:
https://www.rabobank.nl/particulieren/hypotheek/hypotheekvormen-en-voorwaarden/generatiehypotheek/?gclid=Cj0KCQjwhIP6BRCMARIsALu9Lfmemh61ABfBv68wb0SvwAA6HzAUqFFwM3gM9cTvPfTnENsBc6UreuoaArffEALw_wcB

Antwoorden (2)

Je kan geen huis kopen als je niet in de acte wordt genoemd als eigenaar. Dus ook in de hypotheek acte moet jouw naam staan en alleen die van jouw.
3 jaar geleden
Voor de beantwoording van je vraag is het volgende onderscheid van belang. Enerzijds heb je de lening en anderzijds het recht van hypotheek. Het recht van hypotheek kan alleen gegeven worden door de eigenaar van het huis. De lening zelf wordt doorgaans ook de hypotheek genoemd maar dat zorgt in jouw geval voor verwarring. Je vraag zou dan dus moeten zijn 'Kan ik een huis kopen op mijn naam terwijl de lening op andermans naam staat?'. Aanvullend veronderstel ik dan dat jij als eigenaar van het huis een hypotheek geeft aan de bank voor de lening die je ouders aangaan bij (dezelfde) bank. Op zich kan dat wel want in deze constructie sta jij zelf als het ware garant voor de aflossing van de lening van je ouders.
Toch lijkt je vraag eerder te gaan over de vraag of jij een huis kunt kopen en je ouders de lening met daaraan gekoppeld het recht van hypotheek kunnen vestigen. Dat is echter niet mogelijk omdat, zoals gezegd, de hypotheekverstrekker tevens de eigenaar moet zijn van het huis. Wat wel mogelijk is, is dat je ouders op hun eigen huis een hypotheek vestigen en een lening voor het huis wat jij op naam wilt hebben.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@erotisi dan staat het huis op de naam van de ouders. De ouders kunnen garant staan.