Is de verhuurder verplicht asbest te verwijderen om de woning als de huurder hierom vraagt?

Wij huren een woning met een kleine weide bij. Op de weide staat een oude stal waarvan het dak bestaat uit asbestplaten. Momenteel houden we er geen dieren in, maar we zouden dit binnenkort wel willen. Ik vind het echter onverantwoord dieren te houden in een stal met asbest. Kunnen wij de verhuurder vragen de asbest te verwijderen en is deze dan verplicht dit te doen? Of mag de verhuurder dit weigeren en moeten wij dit dan zelf bekostigen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Is de asbest beschadigd dan?
TurfGraver
6 jaar geleden
In 2024 is het wel verplicht om te verwijderen. Gemeente moet hierop toezien. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/inhoud/verbod-op-asbestdaken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De asbest is niet beschadigd, maar we willen de stal verbouwen. Die moet dus verwijderd worden.

Antwoorden (1)

Nee, de verhuurder is hiertoe niet verplicht, als het asbest in materiaal zit en er niets mee gebeurt.

Bij losgebonden asbest zitten de asbestvezels niet vast aan het materiaal. De vezels kunnen dan gemakkelijk vrijkomen. Daardoor zijn de gezondheidsrisico’s veel groter. In dat geval is de verhuurder verplicht de asbest onmiddellijk op een veilige manier te verwijderen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het dan toegelaten om dieren te houden in een stal met asbest?
Kan u daarnaast toelichten wat u bedoelt met "en er niets mee gebeurt", als wij de stal willen verbouwen zal er wel iets met de asbest gebeuren denk ik dan. Alvast bedankt voor het antwoord!
SimonV
6 jaar geleden
Ja, het is toegelaten om dieren te houden in een stal met asbest, als u de asbestplaten intact laat. U mag als particulier zelf een beperkte hoeveelheid materiaal met asbest verwijderen. Dit mag alleen als dit kan zonder dat u het materiaal beschadigt. U kunt bijvoorbeeld zelf een plaat weghalen als deze met schroeven vastzit. Er mogen geen asbestvezels vrij kunnen komen. U mag niet meer dan 35 vierkante meter asbesthoudend materiaal zelf verwijderen.
Zodra u erin wilt gaat boren, zagen, snijden etc. kunnen er schadelijke vezels vrijkomen. In dat geval moet een gecertificeerd bedrijf het asbest verwijderen! Vanzelfsprekend zal de verhuurder zeggen dat u hiervan de kosten moet dragen, want van hem hoeft u de stal niet te verbouwen.
Aan de andere kant is hij verplicht de platen vóór 2024 te verwijderen. Als hij de stal dan nog bezit, zal hij voor de sanering moeten betalen. Hij kan er dus baat bij hebben dat u de zaak nu saneert. Wellicht kunt u hierover met hem onderhandelen en de kosten delen.