Wat is het verschil tussen een NVM makelaar en een 'normale' makelaar?

En welke is het verstandigst om te kiezen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Een makelaar is geen erkend beroep (meer).

Voordelen NVM makelaar
1. Deskundigheid – Een NVM makelaar is goed opgeleid en is verplicht jaarlijks zijn kennis op peil te houden. Hij kent de markt en geeft uitstekend advies.
2. Betrouwbaarheid – Een NVM makelaar moet zich houden aan de NVM-Erecode. Dit betekent dat hij alle regels van de NVM in acht moet nemen en de belangen van de klant vooropstelt.
3. Zekerheid – Bij het inschakelen van een NVM makelaar, kiest u voor zekerheid. U kunt bij de NVM terecht voor klachten/geschillen over de NVM makelaar. Daarbij is elke NVM makelaar verzekerd tegen beroepsaansprakelijkheid. Dit is ook in uw belang.

Het grootste voordeel van een NVM-makelaar inschakelen is dat hij de NVM-bestanden kan inzien en je op de hoogte kan brengen van de nieuwste te koop staande woningen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi Simon, al deze voordelen gelden ook voor andere makelaars via beroepsverenigingen, dus hoewel het allemaal mooi klinkt is het effect uiteidnelijk hetzelfde. De NVM had een mooie voorsprong destijds door Funda en in de tijd dat makelaar nog een beschermde titel was. Tegenwoordig mag iedereen zich makelaar noemen en de beroepsverengingen zijn, door hun kwaliteitscriterea (permanente educatie, erecode en goed verzekerd), een soort schifting geworden in kwaliteit. Wat overigens niet inhoudt dat een niet aangesloten makelaar niet deskundig etc is. Ook het uitwisselingssysteem van de NVM is ver achterhaald, er zijn hiervoor reeds alternatieven. Dus de conclusie is (helaas): de NVM heeft haar voorsprong verspeeld. "Relaas van een oud makelaar aangesloten geweest bij meerdere beroepsverenigingen."
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
De vraag gaat volgens mij over NVM-makelaars en 'gewone' makelaars, niet verbonden aan een beroepsvereniging.