In de basis: een andere naam. Daarbij hebben ze allebei een bepaald 'systeem' waarmee ze je huis proberen te verkopen. Maar het ene is niet beter dan het andere, en de meeste trucjes zijn hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel degelijk een groot verschil tussen een NVM en een VBO makelaar.

Beide organisaties zijn vakverenigingen voor de makelaar. Bij het verkopen van je woning zal of de VBO of de NVM makelaar beide je huis goed kunnen verkopen.

Echter het grote verschil zit in de consument vriendelijkheid. Een VBO makelaar is consument vriendelijker dan een NVM makelaar. Dit verschil zin in het volgende:

Indien je een geschil krijgt met een NVM makelaar kun je een klacht indienen bij de NVM, maar daarna moet je gewoon naar de Rechtbank.

Bij een VBO makelaar kun je dit geschil direct onderbrengen bij een geschillencommissie. De makelaar is aan deze uitspraak gebonden. Hierdoor kun je als consument dus zeer goedkoop procederen tegen de VBO makelaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voorgaande antwoord is niet geheel juist. U kunt bij de NVM (Consumentenvoorlichting) terecht wanneer u een klacht of een geschil heeft, maar ook voor algemene vragen over NVM makelaars en makelaardij. De NVM biedt de mogelijkheid om een geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Makelaardij, net zoals VBO Makelaar dat doet. U hoeft dus niet naar de rechtbank. De Geschillencommissie doet uitspraak in de vorm van een bindend advies. Daarnaast kent de NVM tuchtrechtspraak voor de behandeling van klachten over haar leden.
Op de website van de NVM is er uitgebreide informatie te vinden over de diensten van NVM makelaars en over de NVM.
Bronnen: