Wat voor kosten komen er kijken bij een huis kopen?

je moet uiteraard inboedelgeld hebben. Maar way voor kosten komen er nog meer bij kijken? Zoals notaris kosten etc. Graag prijzen ongeveer er bij.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
Gaat het puur om het kopen of ook 'woonklaar' maken? Schilderen, behangen, nieuwe vloer etc.

Antwoorden (2)

Er komen kosten koper bij kijken. Dit zijn inderdaad notariskosten maar ook overdrachtsinkomen.
Bedrag van kosten koper is niet standaard dit verschilt per huis.
Maar meestal is het ongeveer 7% van het bedrag van het huis.

Voorbeeld:
huis= €400.000

400.000:100×7= 28.000

400.000+28.000= €428.000 inclusief kosten koper.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ligt toch al een paar jaar tussen de 2,6 en 3% doordat de overdrachtsbelasting is verlaagd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ow.. dat is eigenlijk wel erg weinig...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
2% volgens de site van eigen huis. Ik dacht ook dat deze hoger was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee is vanwege de crisis verlaagt om de huizenmarkt op gang te krijgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O oké
Als je serieus meer wilt weten over de koop van een woning check dan de site van vereniging eigen huis. Zij kunnen je alle informatie verschaffen die je hebben moet.

Ik kan zelf niet precies uitleggen welke kosten erbij komen kijken omdat ik een nieuwbouw woning heb gekocht. Daarbij zaten de notariskosten al bij de prijs in. En kosten koper was niet aan de orde.
De prijs van het huis was €174500,- en dat was dat.

Maar bij een bestaand huis staat er meestal zo iets als €145.090,- kk en die k.k. is een bepaald percentage. Volgens mij komen dan de notaris kosten er ook nog apart bij.

Daarbij is het altijd verstandig om een bouwkundig onderzoek te laten doen. Moet je wel zelf betalen maar dan komen er soms zaken aan het licht waarbij je kunt afdingen op de vraagprijs of je weet waar je aan toe bent.

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/kosten-woning-kopen