Aan welke kosten moet je denken als je gaat samenwonen?

Ik ga binnenkort samenwonen met m'n vriendin. Welke kosten komen hierbij kijken? Denk aan eten en drinken, huur, zorgverzekering etc.

Dus: wat kost het ons minimaal om samen te wonen en in leven te blijven?

Toegevoegd na 6 uur:
Update: veel mensen vragen naar mijn huidige situatie. Ik leef nu nog bij mijn ouders.

Toegevoegd na 6 uur:
Verder hebben we geen extreme luxe nodig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt er ook heel erg aan wat voor eisen je aan alles stelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Ritsuka!
Als je al zelfstandig woont Beertender, dan zou je je huidige kosten x2 kunen doen, dan heb je een reële schatting denk ik. Behalve dan uiteraard de huur danwel de kosten van een koopwoning.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik denk dat je daarmee aardig goed zit ja, x2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat je er x 2 niet mee komt : je gaat onwillekeurig het 'gezelliger' maken met z'n tweeën wat koken en snacken en snoepen ed. betreft!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook een schatting ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.nibud.nl

Het beste antwoord

verder ook nog gemeentelijke belasting/ reinigingsrecht
inboedel)verzekering
gas water licht, als dat niet in de huurprijs zit
dat laatste is ook afhankelijk van hoevaak je thuis bent en hoe warm wil je het hebben.
kijk eens op de site van het NIBUD, daar staat vast nog mer in waar je aan moet denken
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat je niet aangeeft is of je al op jezelf woont, of dat je nog bij je ouders woont. Dus vanuit welke situatie ga je samenwonen?
Qua kosten moet je denken aan:
huur
gemeentelijke belastingen
gas/water/licht
internet/telefoon/televisie
Verzekeringen: wa/inboedel/ziektekosten/levensverzekering/enz.
Gsm, auto verzekering plus wegenbelasting.

Tja en dan komen de variabele kosten. Dus eten/drinken. Je gaat uiteraard meubels aanschaffen. het huisje opknappen. Dus verf, behang en noem maar op.
Wat je daaraan uitgeeft is afhankelijk van wat er te besteden valt. De bedragen kan helaas niemand voor je invullen. Die zul je zelf op moeten zoeken. Want alles is afhankelijk van wat je wensen zijn en waar je woont en hoe je woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In euro's en zonder toeslagen denk ik dat je minimaal 1.200,- nodig hebt per maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het vorige antwoord van Fred Karpet worden de toeslagen genoemd. We gaan er even vanuit dat er geen kinderen zijn: dus kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget is niet aan de orde.

Als je vriendin een laag inkomen heeft krijgt ze misschien huurtoeslag. Als je bij haar gaat wonen worden jullie toeslagpartners van elkaar. Jouw inkomen telt dan mee voor de toeslagen. Voor huurtoeslag is de maximumgrens € 29.900.

En dan is er nog de zorgtoeslag. Toeslagpartners mogen niet meer inkomen hebben dan € 51.691 om nog recht te hebben op zorgtoeslag.
fisbel