Mag ik in de sociale huurwoning van iemand anders wonen?

Hoi ik zou jet heel fijn vinden als iemand mij bij dit dilemma kan helpen.
De situatie is zo dat ik individueel op zoek ben naar een woning, maar ik eigenlijk nergens kans op maak wat betreft sociale huurwoningen.

Nu was ik toevallig met mijn oudere broer (ik ben 18, hij 26) naar appartementen aan het kijken.
En waar ik als 32e in de wachtrij/positie sta zou hij op 1e of 2e plaats kunnen staan. En laat mijn broer dit jaar toevallig een jaar lang op wereldreis gaan! Hij woont net als ik nog thuis bij onze ouders.

Ons idee was dat hij de woning zou huren en daar ingeschreven staat, terwijl ik daar ondertussen woon totdat hij terug komt.
De vraag is dus: is dit legaal? Of zou dit geen probleem kunnen veroorzaken? Wordt hier überhaupt door iemand op gelet?
Hij zou dit doen als gunst voor mij dus ik zou hem absoluut niet iets willen laten doen waar hij problemen door zou kunnen krijgen.

Zou het uitmaken of ik mij ook inschrijf in dat huis als medeaanvrager? Ik heb nog geen inkomen los vqn studiefinanciering. Zou dit verschil maken op de huursubsidie?

Alvast enorm bedankt voor de hulp.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Het eerste mag over het algemeen niet volgens de regels van de woningbouwvereniging. Degene die de woning huurt moet daar ook daadwerkelijk wonen. Onderhuur is niet toegestaan. En wie zou dan de huur betalen? Je broer of jij? En wat is zijn inkomen? Dat alles speelt mee voor wat beftreft huursubsidie. Voor dat laatste kijk eens op de site van de belastingdienst in de bron.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Klopt. Het mag niet; er word op gelet (hoewel niet altijd even scherp), en als het ontdekt wordt, wordt het huurcontract opgezegd.
Je kunt het beste goedkeuring vragen aan de woningbouwvereniging. Doe je dat niet en bv. een van de buren verklikt jou dan zijn de gevolgen dat jouw broer uit zijn woning wordt gezet en dat jij jouw plek op de wachtlijst kwijt bent en dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen op de wachtlijst. Dit is namelijk vorig jaar gebeurd bij iemand die ik ken en in dezelfde soort situatie was.