Hoe krijg je z.s.m. een huurwoning in de sociale sector?

Een vriendin van mij is op zoek naar een huur woning in Nijmegen.
Ze woont nu ergens waar ze eerdaags moet vertrekken omdat dit huis verbouwd gaat worden. (ze woont gratis in het huis van familie).

Maar om in aanmerking te komen voor iets wat zij kan betalen (ze verdient ongeveer €1000 per maand) moet ze heel lang ingeschreven staan.

Iemand een suggestie?

1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor sociale huur kom je naar mijn idee alleen snel in aanmerking als je gaat wonen in ene regio/plaats waar weinig mensen willen wonen.
Of als je in aanmerking komt voor urgentie; maar dan moet er wel heel wat aan de hand zijn. (de vereisten voor urgentie zijn mogelijk wel te vinden op de website van de woningbouwvereniging). En anders zou ze anti-kraak kunnen proberen of een kamer/etage huren bij een particulier (zie bijvoorbeeld Marktplaats).
Of een goedkope koopwoning (die optie heb ikzelf destijds maar genomen, omdat het in mijn woonplaats ook lang kon duren voor ik in aanmerking zou komen voor sociale huur. Maar ook daar gelden voorwaarden voor, zoals vast werk)
Ivana
10 jaar geleden
In normale gevallen is de wachtduur in grote en middelgrote steden voor een sociale huurwoning tussen de 8-10 jaar.
Particulier of een pand waar je op moet passen (antikraak) is dan de enige oplossing.
Poet
10 jaar geleden
Nijmegen is een echte woongroepenstad. Vaak grote huizen die tijdens de woningnood in de jaren 80 zijn aangekocht door groepen; vaak (ex)-studenten die samen een vereniging vormden. Deze huizen zijn nu veelal afgelost dus de huur (of eigenlijk: contributiue aan de woonvereniging) is vaak superlaag. Je woont dan dus wel met anderen.
Ritsuka
10 jaar geleden
is er ook iets daar in de buurt als www.dewoningzoeker.nl ?
daar kun je namelijk ook meedoen met de spoedmodule, dat is een soort loterij

Het beste antwoord

Door een gesprek aan te gaan, al of niet met behulp van andere instanties

De ene coöperatie is natuurlijk de ander niet.
Hier in mijn omgeving wordt er zowel met punten gewerkt maar ook met een soort loting.
Maar beiden duren irrieëel lang eer je aan de beurt bent.

En toch is het ons gelukt om zowel onze zoon als onze dochter elks binnen een anderhalf maand aan woonruimte te helpen.

Hoe?
Door éénvoudig een gesprek aan te gaan met de verhuurder.
Gek genoeg zijn het soms net mensen.
Leg de situatie uit en dik het enigzins een beetje aan.
Dat bijvoorbeeld de situatie onhoudbaar is, of dat ze binnenkort op straat gezet wordt ( wat eigenlijk ook waar is ) en dat ze anders geen kant op kan.
Eventueel met behulp van een maatschappelijk werker, gek genoeg hebben deze instanties toch nog enige invloed.
Gewoon een afspraak maken en een verhaal ophangen dat ze het niet meer ziet zitten en dat ze midden in de winter op straat gezet wordt.
Wat eigenlijk ook weer geen leugen is.
Ik weet niet hoe oud de desbetreffende vriendin is,
maar voor jongeren hebben ze vaak wel oplossingen.

Ik heb natuurlijk geen inzicht in de algehele situatie, maar als eerste zou bij mij de vraag bovendrijven van "hoe lang woont betrokkene daar en waarom heeft ze zich toen niet ingeschreven of actie ondernomen?".