Klopt het dat je huurtoeslag kan krijgen voor een woning als je er een half jaar hebt gewoond? (zie uitleg)

Mijn nicht wil graag een huurwoning.
Geen probleem, alleen haar inkomen is vrij laag, ongeveer €1000 netto.

Om huurtoeslag te krijgen, mag zij maximaal huren voor €374,- per maand inclusief alles qua servicekosten.

Daar zijn niet zo veel woningen van, dus dat is wel moeilijk, en ze wil niet in een achterbuurt gaan zitten (Klarendal Arnhem bijvoorbeeld).

Als zij nu een woning huurt van €450 in de maand, kan ze dan als ze er een half jaar gewoond heeft alsnog huurtoeslag aanvragen. Ik heb een keer gehoord dat het na een half jaar wel ineens kan.

En kan ze dat eerste half jaar dan ook nog met terugwerkende kracht krijgen?

1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze komt toch niet in aanmerking met dat inkomen voor een huis met die hoge huur?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat weet ik niet Pelle, ik huur zelf met een vreemde constructie, waardoor ik niet weet wanneer en hoe je in aanmerking kan komen voor een huurhuis. Zij woont nu gratis ergens, bij familie in een huis waar haar oma vroeger woonde, maar volgend jaar moet ze daar weg, want het is verkocht. Zij zoekt nu dus een woning wat ze kan betalen en het liefste niet in een achterbuurt, ze is 27, dan 28.

Het beste antwoord

Dit schrijft de belastingdienst er over.
Zo als je ziet wordt er niet gerept over de tijdspanne, hoe lang je er moet wonen.

Home Privé ›Toeslagen ›Informatie over toeslagen ›Huurtoeslag ›Kan ik huurtoeslag krijgen? › Kan ik huurtoeslag krijgen?

Kan ik huurtoeslag krijgen?

Lees voor
Om huurtoeslag te krijgen, moeten u, uw eventuele partner en medebewoners voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder. Bent u jonger dan 18 jaar, dan kunt u soms ook huurtoeslag krijgen. Kijk bij Ik woon alleen en ik ben jonger dan 18 jaar of Ik woon niet alleen en ik ben jonger dan 18 jaar.
U huurt een zelfstandige woonruimte.
U, uw eventuele partner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
Op uw woonadres staan geen andere personen ingeschreven bij de gemeente (behalve een eventuele onderhuurder).
U, uw eventuele partner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
Uw (gezamenlijke) inkomen en huurprijs zijn niet te hoog.
Uw vermogen is niet te hoog.