Zelfde huurprijs voor kleiner oppervlak, kan je daar iets aan doen?

Een vriendin van mij heeft getekend voor een huurwoning.

Het gaat om een nieuwbouw project waarbij 3 woningen tegelijk worden opgeleverd. Voor alle 3 de woningen wordt dezelfde huurprijs gevraagd.

Echter bij de woning van mijn vriendin blijkt nu dat de tuin ruim 3 meter korter is dan bij de andere 2 woningen. Dat is toch al snel 15 vierkante meter minder.

Toch is voor de 3 woningen de huurprijs hetzelfde. Het gaat om huurwoningen in de sociale sector.

Mijn vriendin vraagt zich af of zij misschien minder huur zou mogen betalen.

De stichting waar de huurwoning van is, zegt dat zij van het begin af aan heeft geweten dat haar tuin kleiner zou worden, mijn vriendin zegt van niet. Welles nietes situatie dus.
De 3 woningen zijn verder alle 3 gelijk. Zelfde bouw, indelingen, sanitaire voorzieningen, keukens, schuren...etc etc.

2.1K
Antoni
5 jaar geleden
Misschien kan de Woonbond iets voor haar betekenen. Op deze website van de Woonbond https://www.woonbond.nl/vraagbaak/hoe-check-ik-of-aanvangshuur-klopt staat bijvoorbeeld al informatie over het checken van de aanvangshuur en over een puntenstelsel. Hoe groter en beter de woning, hoe meer punten de woning verdient en hoe hoger de huur mag zijn. Er is bij de Woonbond een Huurcommissie die de hoogte van de huur kan beoordelen, zo begrijp ik uit de tekst. Deze commissie doet dat aan de hand van het puntenstelsel.
Antoni
5 jaar geleden
De huurcommissie heeft zelf ook een website. Kijk op https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/ en de algemene website https://www.huurcommissie.nl/ voor meer informatie.
Antoni
5 jaar geleden
Oh, de Huurcommissie is onafhankelijk van de Woonbond, begrijp ik nu uit de tekst op de website van de Huurcommissie. Dat had ik dus eerst niet goed begrepen.

Antwoorden (1)

Voor elke woning geldt een apart huurcontract. Het huurcontract van de buren geeft jou (of jouw vriendin) geen recht op aanpassing van de huurprijs of aanpassing van de woning of tuin.

Het komt zelfs regelmatig voor dat bij identieke woningen de ene woning veel duurder is dan de andere. Of dat een woning met luxe keuken goedkoper wordt verhuurd dan een identieke woning met standaard keuken.

Alleen als de huur te hoog is voor de betreffende woning, kun je aanspraak maken op huurverlaging. Om te controleren of de huur hoger is dan toegestaan, kun je een huurprijscheck doen via de huurcommissie.

Bij een woningbouwvereniging kun je er echter wel vanuit gaan dat zij zelf ook een dergelijke check doen en dat de huurprijs dus onder het toegestane maximum voor die woning zit.

Of je van te voren wist dat je tuin kleiner was dan die van de buren is niet zo relevant. Heb je een huurcontract getekend voor een woning met een tuin van 60m2 en de tuin blijkt maar 45m2, dan heb je natuurlijk wel een punt. Is voor alle drie woningen getekend voor 60m2 en de buren blijken ineens 80m2 te krijgen, dan geeft dan jou geen recht om ook extra tuin te claimen. Het gaat er dan vooral om of je op het moment van tekenen van het huurcontract had kunnen weten hoe groot je eigen tuin zou zijn.
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ok bedankt Inekez, ik heb totaal geen verstand van huren. Ik heb een koopwoning. Wij hebben bij de koop van onze woning hetzelfde betaald als onze buren, en zij hebben een grotere voortuin. Scheelt ongeveer 5 vierkante meter. Maar wij wisten dat. Ik vond het bij een huur constructie raar. Leek mij niet eerlijk. Ik zal aan mijn vriendin vragen waar ze voor getekend heeft.