Wat kan je doen als je een huis hebt gehuurd, een contract hebt getekend voor een jaar en je kunt door ontslag het niet meer betalen?

De woning is nog maar 3 maanden gehuurd van een particulier. De huurder komt er net ook achter dat de huur veel te hoog is volgens het puntensysteem. Scheelt 100 tot 150 euro.

Toegevoegd na 8 uur:
Update: De huur van juni is niet betaald, de verhuurder heeft contact gehad met huurder en de verhuurder heeft een ander slot op de deur gezet. Huurder kan van het contract af komen, maar moet eerst juni en juli betalen dan pas komt het oude slot er weer in en kan hij weer het huis in.

Mag dat trouwens? Na 3 weken huur achterstand een ander slot er in zetten? (huurder zit in Belgie op dit moment, vandaar dat die dat nu pas weet van dat slot)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"3 weken huurachterstand" moet dat zijn 3 maanden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee 3 weken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pas als juni en juli betaald is, dan komt het andere slot er weer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wordt er per week betaald ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, gewoon per maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kan je dan 3 weken huurachterstand hebben ? call me crazy ! even uitleggen graag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het 3 weken te laat betaald was, het is nu, een week later, dus 1 maand. Ook al betaal je per maand, als die maand te laat betaald wordt, dan is het na 3 weken toch al een huurachterstand van 3 weken? Of ben ik nou gek? help, confused.... -)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, misschien ook wel, ik was in ieder geval ook in de war :) maar je moest gewoon nog een maand (juni) huur betalen, vroeger betaalde men achteraf, sinds ....weet niet meer wanneer, moet je aan het begin van de maand vooruit betalen voor de komende maand dus !

Antwoorden (5)

Dat is moeilijk. Maar is zou er wel snel achteraan gaan. Bijvoorbeeld bij de gemeente, andere baan zoeken of misschien iets regelen waar je het contract heb getekend of je in termijnen kan betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het beste in gesprek gaan met de eigenaar, leg aan deze voor dat en hoe je de huur hebt berekend, vraag vervolgens om huurverlaging, de eigenaar kan je tegemoet komen, maar dit ook weigeren.
Vraag huurtoeslag aan bij de belastingdienst, ook bij particulier huren kun je hier recht op hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is heel vervelend maar je zit vast aan dat jaar of de verhuurder moet je eerder van het contract ontheffen. je kunt proberen een andere huurder te vinden die dat huis wel wil huren. maar anders zit er niets anders op om een jaar te betalen en voor het eind van het jaar een andere woning te vinden.
11 jaar geleden
onmiddellijk een paar dingen doen:

contact opnemen met de huurcommissie, is een instantie die over het puntensysteem/toepassing oordeelt/beslist

contact opnemen met de verhuurder(particulier) op de hoogte stellen van de feiten (geen werk meer - niet meer kunnen voldoen aan contractuele verplichtingen)

ook onmiddellijk bij een woningstichting een aanvraag indienen voor een nieuwe woning

Toegevoegd na 14 minuten:
de verhuurder vragen wat de mogelijkheden zijn nu de feiten zo liggen.

Toegevoegd na 1 uur:
indien mogelijk (afhankelijk van woonplaats/gemeente) zou je ook nog advies kunnen vragen aan een sociaal raadsman, dit is een jurist die van alle markten thuis is en je goed advies kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Vraagsteller kan ook het huurdersteam inschakelen,maar of vraagsteller direct een nieuwe woning krijgt bij een woningstichting,denk ik niet jodokus want hier moet je jezelf eerst inschrijven als woningzoekende en dan duurt het afhankelijk van in welke gemeente je woont erg lang eer je aan de beurt bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel
afhankelijk waar vs woont; in rotterdam, den haag en utrecht is wel een huurteam
precies dat is het probleem @maria, daarom ook onmiddellijk inschrijven bij een woningstichting, juist omdát het zo lang kan duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar weten we hier alles van,de gemiddelde wachttijd is al opgelopen tot 8 a 10 jaar.
Abnormaal lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
echt waar ? 8 a 10 jaar, belachelijk, dat is niet normaal meer...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja helaas wel,het is ook niet normaal meer.
Volg de tips van Jodokus. En als 4e zou ik ook naar het Juridisch Loket gaan, om oa uit te zoeken hoe sterk je in je recht staat met alle acties die je onderneemt. Succes!