Mag een vve boetes opleggen?

Als huurders maken we gebruik (huren) van een parkeergarage die eigendom is van een VVE (Vereniging Van Eigenaren) van koopappartementen gelegen naast ons complex wat gescheiden wordt door een 'eigen weg' van de VVE.

Bij aanvang van de huurovereenkomst hebben we moeten tekenen voor enkele 'regels' die moeten worden nageleefd van de VVE. In de parkeergarage stond onze auto slechts 3 cm over de witte lijn, en nu hebben we een boete van de VVE gekregen van € 90,-.

Is de VVE hiertoe bevoegd of is boetes uitdelen alleen toegestaan door de rechtelijke macht? (Politie e.d.) En...ben ik verplicht om deze boete aan de VVE te betalen?

12 maanden geleden
1.7K
ronron1212
12 maanden geleden
Als je een overeenkomst en regelement hebt getekend kan de VVE je een boete opleggen bij overtreding van de regels. In een parkeer garage is de ruimte beperkt en 3 centimeter over de lijn beperkt de ruimte voor een ander.
tinus1969
12 maanden geleden
@ronron1212 wettelijke basis? Niet alle overeenkomsten zijn geldig.
ronron1212
12 maanden geleden
Deze wel @tinus1969
tinus1969
12 maanden geleden
Waar baseer je dat op? Zijn er bv sites die dit soort situaties/regels bediscussiëren?
ronron1212
12 maanden geleden
`Kijk eens op een juridische site die veel voor VVEs doet daarnaast heb ik nog al veel ervaring met vve's
erotisi
12 maanden geleden
Deze vraag kun je voorleggen aan huurcommissie
ronron1212
12 maanden geleden
@erotisi wat heeft de huurcommissie met een vve te maken?
erotisi
12 maanden geleden
Je hebt zelf opgemerkt dat het over huur gaat en niet over VvE. Maar inderdaad zou een onredelijk bezwarend beding mss aan de kantonrechter moeten worden voorgelegd
ronron1212
12 maanden geleden
@erositi het gaat om een parkeerplaats niet om een huis.
erotisi
12 maanden geleden
Ja en die wordt gehuurd
ronron1212
12 maanden geleden
Dus is dat iets voor de huurcommissie nee want die hebben iets met huurhuizen @erotisi

Antwoorden (2)

Die vraag is zo niet te beantwoorden, want daarvoor zul je in de staturen en/of reglementen van de VVE moeten kijken. Als daarin staat dat parkeren slechts is toegestaan BINNEN de vakken, én dat het bestuur bevoegd is een boete op te leggen bij overtreding van de regels, pas dan is het bestuur bevoegd. Of het redelijk is om een boete op te leggen voor zo 'n geringe overtreding is een andere vraag. Vaak / meestal is het zo geregeld dat je tegen besluiten van het bestuur beroep aan kunt tekenen bij de algemene ledenvergadering.
Stel jezelf ook de vraag of het dit gedoe wel waard is. De sfeer zal er niet beter op worden.
Statuten, reglementen én de huurovereenkomst.
Toegevoegd op 11 mei 2023 15:00: tekst
12 maanden geleden
ronron1212
12 maanden geleden
@tesh het zijn geen bewoners eigenaar maar huurders en daar hebben ze een huurcontract voor de parkeerplaats voor moeten tekenen met de voorwaarden ze wonen elders
teusvh
12 maanden geleden
Ja, je hebt gelijk. In dat geval is enkel wat in het huurcontract staat bepalend.
Ja, een Vereniging van Eigenaren (VVE) heeft doorgaans het recht om boetes op te leggen aan eigenaren of bewoners binnen het complex. Deze boetes worden vaak opgelegd wanneer er sprake is van schending van de regels en voorschriften die zijn vastgesteld in de splitsingsakte, het huishoudelijk reglement of andere reglementen van de VVE. De hoogte en de procedures met betrekking tot het opleggen van boetes kunnen worden vastgelegd in de reglementen van de VVE.
12 maanden geleden