Moet een verhuurbedrijf een toilerpot van 3 jaar oud vervangen als er kalkaanslag in zit?

Ik huur een flat van een vastgoedbedrijf. Nederwoon. Het toilet spoelde niet goed meer door, wc papier blijft hangen/drijven. Heb dit gemeld. Een monteur van installatiebedrijf Pactum kwam en constateerde kalkaanslag/urinesteen. Hij zei dat het niet mijn fout was. Hij deed iets met het toilet terwijl ik in de woonkamer was. Hij kwam terug en zei dat het klaar was. Een tijdje later ging ik naar het toilet en daar dreef gewoon toiletpapier in! Ik heb dit gemeld aan Nederwoon. Kreeg als antwoord dat de pot vervangen dient te worden en dat ik dat zelf moet doen en de kosten voor mij zijn. Dat krijg je bij slecht onderhoud, vond hij. De pot is 3 jaar oud. Het toilet daarvóór is vervangen zonder dat daarvoor kosten werden berekend. Ik heb de pot goed onderhouden. Je wilt niet weten wat voor middeltjes ik allemaal heb. Genoeg in elk geval
Maar wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten hierin?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Kalkaanslag/urinesteen is prima te verwijderen uit een wc pot.
Lijkt mij ook geen oorzaak voor niet goed doorspoelen of het aanvoer kanaal (onder rand) van spoelwater moet verstopt zitten door kalk.
paulus811
4 jaar geleden
Om een berg stress te voorkomen zou ik voor een paar tientjes een nieuwe pot gaan halen in de bouwmarkt. Zo moeilijk is het installeren niet. Met een nieuwe bril erop zit je er weer lekker fris bij.

Antwoorden (1)

Kalkaanslag kun je prima verwijderen uit een toiletpot. Maar ik betwijfel of kalkaanslag onderin de toiletpot de oorzaak kan zijn van het niet goed doorspoelen.

Ik zie 2 donkere streepjes die vanuit het spoelreservoir de pot in lopen. Ik heb daarom het vermoeden dat het reservoir lekt waardoor er continu een kleine hoeveelheid water in de pot loopt (en misschien ook in de spoelrand loopt) en daar kalk afzet. Daardoor werkt de spoelrand misschien niet goed meer en heb je minder water over in het reservoir om daadwerkelijk door te spoelen.

Zo te zien heb je gewoon een duoblock of een pot met vrijhangend reservoir. Kijk eens of je het deksel van het reservoir open kunt krijgen. Zit er ook veel kalk in het reservoir, dan kan dat ook de oorzaak zijn van de lekkage en mogelijk problemen veroorzaken met de vlotter waardoor de bak zich niet ver genoeg met water kan vullen.

Giet dan een paar liter schoonmaakazijn (te koop voor slechts 40 cent per liter) in het reservoir, laat dit een nacht (of dag als je overdag lang weg bent) inweken. Even met een afwasborstel of spons naboenen als de kalk is losgeweekt, doorspoelen, onderin waar het water eruit loopt nog een keer naboenen (met een lege stortbak kun je daar beter bij) en nogmaals doorspoelen. Boen ook met een sponsje onder de spoelrand van de toiletpot.

En haal die toiletblokjes van de rand af. Kijk eens of het toilet beter spoelt zonder die blokjes. Wil je toch zo'n blokje, verschuif m dan bij elke spoelbeurt om te kijken wat de beste plek is. De vorm van de pot is zo gemaakt dat het water overal langsspoelt, maar ook dat er een goede 'draaikolk' ontstaat die papier e.d. mee trekt de afvoer in. Als die draaikolk wordt verstoort door de plek van zo'n blokje aan de rand, vult de pot zich wel met water, loopt ook wel weer leeg, maar het papier blijft dan drijven.

Als het probleem is dat de pot gewoon niet goed leegloopt (ook niet met alleen water) dan zit er een verstopping. Dat kan in de pot zelf zijn, maar kan ook meters verderop in de afvoer zitten. Een rioolveer kan dan uitkomst bieden.
- - -
Een toiletpot moet veel langer dan 3 jaar mee kunnen gaan. Kalkaanslag is prima te verwijderen. De pot hoeft dus niet vervangen te worden, niet door jou en niet door de verhuurder. Schoonmaken en schoonhouden is de verantwoordelijkheid van de huurder.

Zit het probleem in een te oud spoelreservoir, dan moet de verhuurder voor een nieuwe zorgen. Is het nog schoon te maken, dan moet jij dat doen.
Toegevoegd op 15 november 2019 10:05: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi, ik heb het reservoir opengemaakt en dit is wat ik aantrof. Oh, ik kan hier helaas niks bijvoegen. Probeer ik bij de vraag die ik stelde te zetten. Ik heb ook de blokjes eraf gehaald en het water uit de pot gehaald. Wordt vervolgd. Heel veel dank in elk geval
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zelfs de extreme hoeveelheid neerslag in Nederland kan de oorzaak zijn. Vooral als de betreffende gemeente onvoldoende pompt.
https://thuiscomfort.nl/nieuws/hoe-voorbereid-bent-u-op-regen--wind-en-nog-eens-regen-.html