is matig onderhoud bij taxatie woning van grote invloed?

Ons huis wordt a.s. vrijdag getaxeerd ivm een verbouwing is het voor ons gunstig als de taxatie niet te laag gewaardeerd wordt.
De badkamer is erg oud en eigenlijk ook aan vervanging toe, voegwerk aan voorzijde heeft wat plekjes (achterzijde is al opnieuw gevoegd) keuken is ook oud en echt versleten maar deze wordt met dit project dan ook vervangen.
als mogelijk pluspunt heb ik dan een recente Cv ketel (2 jaar oud) en in alle slaapkamers split unit airco's)
In hoeverre gaat dit een probleem worden en wat kan ik evt zelf doen op deze paar dagen om de taxatiewaarde redelijk gunstig te laten uitpakken?
Schilderwerk buiten lijkt me niet relevant omdat ook de kozijnen vervangen gaan worden voor kunststof incl hr++ beglazing.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K
ronron1212
9 jaar geleden
ja dat is wel van belang taxatie voor verbouwing aangeven wat je gaat verbouwen en wat dan de taxatie wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het doel van de taxatie? de waarde bepaling voor- of na de verbouwing?
M.i. laat je nu iets taxeren wat eigen lijk niet te taxeren valt.

Het beste antwoord

Ik maak uit je verhaal op dat je een taxatie voor-en na verbouwing laat maken, waarschijnlijk voor het verkrijgen van een hypothecaire lening.

Als taxateur heb ik vele huizen gezien. Wat nu goed is en functioneel heeft een waarde, het werkt immers. Bijvoorbeeld een keuken, of een badkamer. Ga je die verbouwen en dus feitelijk iets functioneels slopen om er iets wat -jij- mooier vind voor terug te plaatsen dan moet je uitgaan van een waardestijging van ca. 40-60%.

Is er iets kapot of niet meer functioneel, dan is de waardestijging hoger, tot wel 90-95%, beetje afhankelijk van wat je wilt. Ook bij huizen die zwaar achterstallig onderhoud hebben behalen die waardestijging 9ook in badkamer en keuken).

Nu zit je met het volgende:
je wilt A) een hoge eindtataxtie hebben na verbouwing
en B) tov de huidige waarde een sterke waardestijging zodat de geldgever hier graag in wil investeren.

Hoe hoger de waarde nu hoe hoger het bedrag na verbouwing zal zijn. Hoe minder je nu doet hoe groter de waardestijging zal zijn na verbouwing.

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je ergens een grotere klus hebt liggen waarmee je een disfunctionaliteit kan opheffen. Je zult dus zelf even moeten zoeken naar een klus die je en kan afronden en die de moeite waard is om nu te doen.

In elk ander geval zou ik vooral heel veel aandacht besteden aan de input die je geeft aan de taxateur, namelijk wat ga je allemaal doen, welk bedrag besteed je per onderdeel, doe je het zelf of laat je het doen, wat is de kwaliteit van de afwerking etc., en welke waarde zou je willen na verbouwing? Geef gerust aan wat je nog meer gaat doen, buiten de geldlening om, dat kan immers van invloed zijn op de waardestijging. maw wat je met eigen middelen financiert, bijvoorbeeld groot onderhoud of een deel van de verbouwing/renovatie. Groene investeringen zou ik ook zeker vermelden.

Verder zou ik de boel een beetje aan kant maken, zodat de taxateur een aantrekkelijke woning/tuin/schuur ziet, met alle mogelijkheden die ze biedt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja, matig onderhoud dat de waarde meer dan 10% beïnvloed tov vergelijkbare huizen in de directe omgeving is van invloed op je taxatie en te lenen bedrag. hangt af van welke bank etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Probeer de badkamer wat op te frissen als die geen deel uitmaakt van het project. Voegen schoon, fris luchtje erin en vooral geen vochtplekken/schimmel.

Maar vooral goed uitleggen wat het eindresultaat gaat zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze uitleg van iemand uit het 'vak'