Wij wonen sinds 1 januari in een huurwoning,3 maand later besliste de eigenares om de woning te koop te zetten, kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ivana
9 jaar geleden
Je hebt huurbescherming, maar daar zijn uitzonderingen op. In jouw geval denk ik dat je er niet uit hoeft. Het kan natuurlijk zijn dat ze het verhuurd verkoopt, dan krijgt ze er echter veel minder voor.

Antwoorden (2)

In de wet geld "Koop breekt geen huur".

BW7:226
Artikel 226
1. Overdracht van de zaak waarop de huurovereenkomst betrekking heeft en vestiging of overdracht van een zelfstandig recht van vruchtgebruik, erfpacht of opstal op de zaak waarop de huurovereenkomst betrekking heeft, door de verhuurder doen de rechten en verplichtingen van de verhuurder uit de huurovereenkomst, die daarna opeisbaar worden, overgaan op de verkrijger.

2. Overdracht door een schuldeiser van de verhuurder wordt met overdracht door de verhuurder gelijkgesteld.

3. De verkrijger wordt slechts gebonden door die bedingen van de huurovereenkomst, die onmiddellijk verband houden met het doen hebben van het gebruik van de zaak tegen een door de huurder te betalen tegenprestatie.

4. Bij huur van een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan alsmede van een woonwagen in de zin van artikel 235 en van een standplaats in de zin van artikel 236, kan niet van de voorgaande leden worden afgeweken.

Voor roerende zaken en onbebouwde grond kan de nieuwe eigenaar dus wel de huurovereenkomst verbreken. Niet voor onroerende zaken zoals een huurhuis.
9 jaar geleden
Ja hoor, te koop zetten en verkopen zijn beide zaken die mogen en kunnen.

Echter de huurovereenkomst en de verplichtingen daaruit gaan van de ene verhuurder over op de andere verhuurder (de nieuwe eigenaar). Dat is dwingend recht met andere woorden, "koop breekt geen huur" houdt in dat uw huurovereenkomst wordt gerespecteerd en in beginsel niet kan worden verbroken.

Hierop zijn een aantal uitzonderingen die normaal gezien in uw situatie niet zullen opgaan. Ik zal ze niet allemaal noemen, dat schept alleen maar verwarring. Waar het op neerkomt: u zit goed en zult ook goed zitten na een eigendomsoverdracht. Maakt u zich vooral geen zorgen!