Ik ga een appartement bewonen als medebewoner geregistreerd bij de gemeente. Hoe kan ik dit contractsgewijs goed vastleggen met de hoofdverhuurder?

Ik wil zelf niet met extra kosten voor het appartement komen te zitten en de hoofdbewoner wil niet dingen als onderhuurder bij de gemeente vastleggen. Maar ik wil dat het contractsgewijs wel allemaal safe is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Inschrijving bij de gemeente als medebewoner van een (huur)adres is niet voldoende.

Om medehuurder te worden moet je daarvoor bij de verhuurder van het pand (adres) een verzoek doen om medehuurder te worden.
Daarvoor is in ieder geval de toestemming nodig van de hoofdbewoner/huurder.
Als die toestemming er is dan hangt het nog van een aantal andere factoren af of je medehuurder mag worden.
Zo moet je over voldoende eigen inkomen beschikken en moet je minimaal 2 jaar op het adres ingeschreven staan tenzij er een persoonlijke relatie ( bijv. huwelijk, geregistreerd partnerschap e.d. ) bestaat met de hoofdhuurder.

Het medehuurderschap heeft als voordeel dat je huurbescherming geniet, ook als de hoofdhuurder besluit te vertrekken. Je hebt en houdt dan het recht om de woning te blijven huren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Onderlinge afspraken met de hoofdhuurder, noch contracten daarmee, hebben geen enkele rechtskracht en geven de medebewoner geen enkel recht op voortzetting van de bewoning na vertrek van de hoofdhuurder.