als ik zou gaan verhuizen naar een andere gemeente..kan mijn zoon (21jaar) dan in mijn huurwoning blijven wonen ?

mijn zoon staat bij mij ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (13)

Ja hoor. Je kan toch op 2 plekken huren.

Je moet even met de verhuurder overleggen. Wellicht kan je zoon gewoon de huur van jou over nemen. Dan is het nog makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee helaas, daar ga jij niet over, alleen de verhuurder bepaalt dat...
Maar wellicht heb je geluk en kun je wat regelen, maar mijn ervaring is, vragen mag je wel, maar geluisterd wordt er niet door die woningbouwverenigingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt aan de verhuurder. Staat je zoon als medehuurder op 't huurcontract dan kan hij er wel blijven wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar wellicht heb je hier iets aan: Misschien moet je dit op een andere manier spelen: zorg eerst dat hij als medehuurder in deze woning zit, dat moet je kunnen regelen met de verhuurder. Dan kan na verloop van tijd de huur uitsluitend op zijn naam worden geschreven.
14 jaar geleden
Dit ligt in het geheel aan de verhuurder...

Wanneer de woning van de woningbouwvereniging is dan zullen ze hier naar alle waarschijnlijkheid niet mee akkoord gaan. En dit zonodig als onderhuur bestempelen. Wanneer je van een particulier, of via een makelaar huurt dan kun je dit het beste even bespreken, of dat dit mogelijk is...

Gezien het grote aantal woningzoekenden geef ik je weinig kans van slagen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus wat meespeelt is de soort woning waar je in woont. Is het een eengezingswoning en is je zoon alleen dan zullen ze er met de grootste waarschijnlijkheid niet mee accoord gaan aangezien dergelijke woningen over het algemeen niet aangeboden worden aan jonge starters.
Heb je echter een 2 of 3 kamerflat dan zou het kunnen maar zoals meerderen hier al gezegd hebben, woningbouwverenigingen zijn hier niet erg happig op omdat er vele mensen zijn die al jaren op zoek zijn naar een woning die dan voorrang zouden moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij als medehuurder ook staat ingeschreven,is er niks aan de hand,anders overleg even met de verhuurder,als je altijd een goed van betaling bent geweest,zijn ze best wel voor rede vatbaar,hun gaat het erom dat ze de huur ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen een medehuurder kan dan in de woning blijven wonen.
Van medehuur is sprake als er meer mensen op het huurcontract staan. Of als de huurder getrouwd is of een geregistreerd partnerschap heeft met de andere persoon.

Ik neem aan dat je zoon geen medehuurder is.

Als je zoon daar toch blijft wonen zonder toestemming van de verhuurder wordt dit tot illegale onderverhuur gerekend. Dit kan vervelende gevolgen hebben.

Zie link voor meer informatie over zaken die met huizen huren te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op praktische wijze met dit probleem omgaat zal er geen haan naar kraaien. Blijf gewoon officieel de huur betalen uit jou naam en laat je zoon er blijven wonen. Hij betaalt jou gewoon. Als er al iemand later ooit op terug komt zijn goede verklaringen voor het aanhouden van de woning dat je 50/50 in de verschillende huizen verblijft en de huur die je zoon aan jou betaald is gewoon kostgeld. Verder zou ik ook proberen je zoon als medehuurder in te laten schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk op de juridische afdeling van een woningcorporatie en bij elke woningcorporatie in onze regio (ROA) is dit verboden. De reden: de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen.

In het huurrecht is duidelijk opgenomen dat kinderen geen medehuurder kunnen worden van de woning van een ouder. Om medehuurder te worden moet je een duurzaam gemeenschappelijke huishouding met de huurder hebben en de ouder-kindrelatie wordt door de wet niet als duurzaam beschouwd (immers: het is gebruikelijk dat kinderen na het bereiken van de volwassen leeftijd het ouderlijk huis verlaten).
Alleen in uitzonderlijke gevallen kunnen woningcorporaties uitzonderingen maken. Maar dan heb je het over kinderen die minimaal 30+ zijn en een aantoonbare zorgrelatie hadden met hun ouder.

Zomaar vertrekken en kijken wat er gebeurt is geen verstandige keuze. Zodra je je bij de gemeente uitschrijft krijgt een woningcorporatie daarvan een melding en zal zij je aanschrijven omdat je niet langer aan de bepalingen uit je huurovereenkomst voldoet. Ook als je je niet uitschrijft loopt je risico's, woningcorporaties doen regelmatig onderzoek. Wanneer ze de situatie ontdekken wordt het inderdaad als onderhuur gezien. En je loopt dan de kans dat je huurwoning kwijt raakt en een flinke boete of zelfs rechtszaak riskeert (kijk hiervoor in je huurovereenkomst).

Huur je van een particulier eigenaar/makelaar, dan ligt het allemaal wat makkelijker want zij kunnen doorgaans vrij bepalen wie ze in hun huurwoning laten verblijven. Leg in zo'n geval de situatie voor.
Ze zullen er waarschijnlijk niet mee instemmen dat je hoofdhuurder blijft als je er niet meer woont, maar mogelijk kan het contract overgeschreven worden op naam van je zoon.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon niet mogelijk in een stad. Dit is volledig dichtgestopt. Tenzij het geheel zich in de vrije sector afspeelt. Waar zou die naam 'vrije sector' toch vandaan komen, denk je ? :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zoon geregistreerd staat als medehuurder,zal dat geen probleem opleveren,denk ik.