Mag je een renovatie (deels) weigeren?

De wbv wil alles gaan schilderen, en eventueel rotte kozijnen vervangen. Om bij de dakkapel boven te komen, zou ik mijn hele overgaasde balkon moeten onttakelen en later weer opbouwen.
Mag ik dit weigeren? Houtwerk ziet er nog redelijk uit.

10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou hier eens tussen kijken of er iets bij staat waardoor je het misschien kan weigeren.
http://www.huurgeschil.nl/index.php?page=renovatie.php#
Ivana
10 jaar geleden
Ik denk dat hier sprake is van onderhoud en niet van renovatie. Onderhoud is om het verhuurde in stand te houden en niet tot verval te laten overgaan. In dat geval mag je de verhuurder niet de onderhoudswerzaamheden weigeren dit te doen uitvoeren.
Renovatie is een werkzaamheid waarbij het woongenot wordt verhoogd, nieuwe badkamer, nieuwe keuken enz.
Rieneke1
10 jaar geleden
Daar heb ik zeker wat aan Maria, bedankt! Ivana, je hebt gelijk, heb de verkeerde term gebruikt, jij ook bedankt!

Het beste antwoord

Ik ben het met Ivana (één van de reakties) eens dat er verschil is tussen onderhoud en renovatie. Het schilderen van kozijnen valt volgens mij onder onderhoud en nee, dat kan je niet weigeren.

Je geeft zelf aan dat de kozijnen nu nog in goede staat zijn. Dat zijn ze waarschijnlijk OMDAT ze tot nu toe goed in de verf hebben gezeten. Maar verf heeft niet het eeuwige leven en gaat op den duur water door laten. Dat water tast het houtwerk aan waardoor het gaat rotten.

De goedkoopste manier dat te voorkomen is door tijdig die oude verflaag te vervangen door een (waterdichte) nieuwe.
Wanneer jij nu die schilderwerkzaamheden zou weigeren dan krijg het vocht een kans het hout aan te tasten. Dit kan er toe leiden dat straks de hele dakkapel vervangen moet worden. Dat zijn uiteraard veel hogere kosten voor de WBV dan het reguliere schilderen.
De wetgever geeft de eigenaar van de woning het recht (m.i. ook terecht) om de woning te betreden om onderhoud te doen. Jij bent in deze dus verplicht om de WBV ook de gelegenheid daartoe te bieden, Wanneer jij construkties heb gemaakt die dit werk belemmeren ben jij ook de gene die dat op moet lossen.

Andere antwoorden (2)

Nee, de woningbouwvereniging is eigenaar en is zelfs verplicht om onderhoud te plegen. Je zal daar aan mee moeten werken. Veel mensen zijn daar dankbaar voor. Er zijn ook wbv's die weinig doen. En daar de bewoners ook niet tevreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij groot onderhoud binnen in huis zoals keuken, wc en badkamer mag je weigeren. Vaak voor de buitenkant van de woning niet.